Kurz seznamuje se základním metodologickým a epistemologickým pozadím výzkumu v oblasti výtvarné výchovy, výtvarného vzdělávání a reflektované výtvarné tvorby. Představí základní výzkumné zakotvení (kvantitativní a kvalitativní), s důrazem na aktuálně používané modely kvalitativního výzkumu ve výtvarném oboru. Studující se seznámí s důležitou terminologií pedagogického výzkumu, se zásadami tvorby výzkumného designu, učí se formulovat výzkumné otázky a cíle výzkumu, volit metodologické rámce a metodologii. Dále sbírat data, analyzovat je a interpretovat je. Naučí se také základním zásadám práce s literaturou. Naučí se volit vhodný výzkumný design pro žánr bakalářské práce. Kvalitativní a kvantitativní výzkumný design; výzkumný design; zásady pedagogického výzkumu; práce s literaturou.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course introduces the basic methodological and epistemological background of research in the field of art education, art education and reflected art. It will present the basic research grounding (quantitative and qualitative), with emphasis on currently used models of qualitative research in the field of art. Students get acquainted with the important terminology of pedagogical research, with the principles of creating research design, they learn to formulate research questions and research goals, to choose methodological frameworks and methodologies. Further collect data, analyze them and interpret them. They will also learn the basic principles of working with literature. They will learn to choose a suitable research design for the bachelor thesis genre. Qualitative and quantitative research design; research design; principles of pedagogical research; work with literature.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (23.09.2019)
Kafková, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN 1210-3691 FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchovake všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68 ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. COHEN, Louis. Research methods in education. London: C. Helm, 1984. ISBN 0-7099-0217-4. MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234 IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practice based research. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-based research in education: Foundations for practice (pp. 103-124). New York: Routledge.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM