PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k přípravě bakalářské práce (nástroj) - OPBU4H045A
Anglický název: Seminar for Preparation of a Bachelor Thesis (Instrument)
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBH4H034A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBU4H061A
Anotace
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (15.10.2020)
Cílem předmětu je seznámení studenta se zásadami metodologie a výzkumu v oblasti hudební teorie, hudební pedagogiky, dějin, literatury a dalších specifických disciplín, které se vztahují k oboru Hra na nástroj - např., otázky obsahu a smyslu interpretovaného díla, otázky stylové orientace interpretačního výkonu apod. Předmět probíhá seminární formou, jeho významnou částí je individuální práce studentů s vedoucím bakalářské práce. Součástí náplně semináře je doladění výběru tématu: studentům jsou katedrou předložena k volbě témata k možnému zpracování, vycházející z aktuálních problémů oboru, a zároveň je jim dána možnost předložit vlastní návrh. Téma by mělo dát studentovi možnost kreativně uplatnit vlastní zkušenosti z dosavadního studia a praxe v interpretačně pedagogickém oboru. První etapa práce je zaměřena na vyhledávání a shromažďování zdrojů potřebných informací – pramenného a literárního materiálu, týkajícího se zvoleného tématu se zaměřením na zmapování aktuálního stavu řešení problému. V další – centrální - části práce se očekává již studentův vlastní přínos jako výsledek jeho vlastní individuální invence a kreativity. V závěrečné fázi pak pedagog směřuje pozornost studenta k shrnutí nejdůležitějších poznatků a závěrů z výzkumné práce na tématu. The aim of the course is to acquaint students with principles of methodology and research in the field of music theory, music education, history, literature and other specific disciplines that relate to the field of Instrumental Play - e.g., questions of content and meaning of interpreted work, questions of stylistic orientation of interpretive performance, etc. The course is organised in a seminar form, its significant part is the individual work of students with the supervisor of the bachelor thesis. Part of the seminar is fine-tuning the choice of topic: students are presented by the department with topics potential for processing based on current problems of the field, and at the same time, they are given the opportunity to submit their own proposal. The topic should give the student the opportunity to creatively apply their own experience of their studies and practice in the field of music performance education. The first stage of the work is aimed at finding and collecting sources of the necessary information — source and literary material relating to the chosen topic with a focus on mapping the current state of the problem solution. In the next — central - part of the work, the student's own contribution is expected as a result of his own individual invention and creativity. In the final stage, the teacher directs the student's attention to summarizing the most important findings and conclusions from the research on the topic.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (06.09.2023)

12 hodin přímé výuky, 3 hodiny příprava referátu, 3 hodiny plnění průběžných úkolů, 12 hodin samostudium, 30 hodin samostatné práce na přípravných fázích řešení diplomové práce (ve spolupráci s vedoucím práce).

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (06.09.2023)

Literatura dle individuálně zvoleného tématu bakalářské práce

VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum 2017.

HOLAS, M, VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha : SPN 1987.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998.

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido 1996.

POLACH, E. Pravidla sazby diplomových prací. České Budějovice 1997.

ECO, U. Jak napsat doplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.

VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: UK, Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3621-4.

ŠIFNER, F. Jak psát odbornou práci a diplomovou práci zvláště. Praha: UK v Praze, PedF, 2004.

Literature according to the individually chosen topic of the bachelor's thesis

ECO, UMBERTO. How to Write a Thesis. Cambridge, The MIT Press 2020

Citační norma / Citation standard (https://www.citace.com/CSN-ISO-690.pdf)

Opatření PedF a UK / Measures PedF and UK (https://knihovna.pedf.cuni.cz/pokyny_zp.html)

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (06.09.2023)

Výuka probíhá prezenčně za podpory kurzu v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11580.

Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (06.09.2023)

1.      Úvod do muzikologické problematiky, hudební pedagogika, primární a sekundární informační zdroje v hudební pedagogice. Režim bakalářské práce.

2       Techniky práce s informačními zdroji. Bibliografické citace a odkazy na citaci.

3.      Zpracování a třídění poznatků. Etika vědecké práce. Strukturace teoretické části bakalářské práce.

4.      Logika výzkumu, obsahová a metodologická stránka výzkumu. Strukturace výzkumné zprávy. Předmět a cíle výzkumu, pracovní hypotézy.

5.      Výzkumné metody a techniky v hudebně výchovné praxi.

6.      Strukturální, obsahové, formální a jazykové náležitosti bakalářské práce.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (06.09.2023)

Prezentace a písemné odevzdání referátu o zvoleném informačním prameni

Vypracování modelů na základní typy bibliografických citací

Strukturace teoretické a výzkumné části diplomové práce

Specifikace předmětu, cílů a základních pracovních hypotéz diplomové práce

Kontrolní test  (případně kolokvium) ze znalosti výzkumných metod a možností jejich uplatnění v hudební pedagogice

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK