PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe s reflexí - OPBU4H042A
Anglický název: Field Training with Reflection
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (15.10.2020)
Vstup do problematiky pedagogické praxe. Studenti jsou seznamování s principy a zásadami nástrojového vyučování i s praktickou výukou hry na nástroj. Každá lekce je věnována podrobné analýze a reflexi různorodých odborných didaktických i umělecko-pedagogických problémů. Pozornost je věnována tvorbě tónu, rozvoji hudebnosti a tvořivosti v nástrojovém vyučování, budování nástrojové techniky, problematice hry podle sluchu i postupům při osvojování čtení not a hry podle notového textu, rozvoji užití výrazových prostředků interpretace jako je barva, dynamika, agogika, artikulace a jejich vzájemné synergie. Hlubší pozornost je věnována otázkám porozumění hudebnímu textu a reflexi tohoto porozumění v nástrojovém vyučování. Entry into the issues of education practice. Students are acquainted with the principles of instrumental teaching as well as practical teaching of instrument playing. Each lesson is devoted to a detailed analysis and reflection of various professional didactic and arts educational problems. Attention is paid to the creation of tone, the development of musicality and creativity in instrumental teaching, building instrumental techniques, hearing issues and method for learning to read music and playing according to music text, developing the use of means of interpretation such as color, dynamics, agogics, articulation and their mutual synergies. Deeper attention is paid to the issues of understanding the musical text and the reflection of this understanding in instrumental teaching.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (06.09.2023)

Přímá výuka

Cvičení 1 hodina

Praxe 12 hodin za semestr

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 45 minut

Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 8 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce 3 hodiny

Příprava na zápočet 7 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (15.10.2020)

BOROVÁ MILADA. Příprava nadaných dětí předškolního věku ke klavírní hře. Panton, Praha 1973.

BUBLOVÁ, EVA. Houslové knížky pro radost aneb začínáme ve třetí poloze. Bärenreiter, Praha 2011Dítě u klavíru. Sborník statí pedagogů o otázkách klavírního vyučování. Uspořádal J. Dostal. Supraphon, Praha 1977.

EIGELDINGER, JEAN-JACQUES. Chopin: Pianist and Teacher as Seen by his Pupils. Cambridge University Press, Cambridge 1986.

FISCHER, SIMON. Basics. Hinrichsen Edition, Peters Edition Limited, London 1997

FLESCH, C.: The Art of Violin Playing. New York: Carl Fischer, Inc. 1924.

GALAMIAN, I.: Principles of Violin Playing and Teaching. New York: Dover Publications 2013.

GISEKING, WALTER and LEIMER, KARL. Piano Techique. Dover Publications, New York 1972

GREGOR, VÍT. Jak studovat klavírní repertoár. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2012

JUDOVINA-GALPERINA, TAŤÁNA B. U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000.

HAVAS, KATÓ. Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990

KOGAN, GRIGORIJ M. Práca pianistu. VŠMU Bratislava, 1988

MARK, THOMAS. What EveryPianist Needs to Know about the Body. Gia Publications Chicago 1999

NAZANKINSKIJ, JEVGENIJ. O psychologii hudobného vnímania. Opus, Bratislava 1980

NEUHAUS, HEINRICH.  The Art of Piano Playing. Kahn & Averill London 2016

ŠIMKOVÁ, LUDMILA. Klavírní prvouka – metodické poznámky. Editio Bärenreiter, Praha 2003.

MARK, THOMAS. What EveryPianist Needs to Know about the Body. Gia Publications Chicago 1999

VLASÁKOVÁ ALENA. Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha 2003.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (23.01.2023)

Aktivní účast na seminářích a absolvování 12 hodin praxe na ZUŠ. Reflexe poznatků a zkušeností, získaných při výuce na ZUŠ v prezentacích na semináři předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK