PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hra na nástroj a tvorba repertoáru III - OPBU4H032A
Anglický název: Major Instrument and Repertoire Creation III
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Jana Palkovská
Prerekvizity : OPBU4H022A
Je prerekvizitou pro: OPBU4H043A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (13.09.2022)
Hra na nástroj a tvorba repertoáru Zhodnocení uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta podle dosažených výsledků, doplnění a zlepšení jednotlivých aspektů studiem skladeb evropské klasické hudby i hudby soudobé. Budování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické a sociální uplatnění odbornosti. Tvorba projektů individuálních studijních plánů. Sestavení dvousemestrálního individuálního studijního plánu. Řešení technické a interpretační problematiky se zdůrazněním metodického postupu na různých úrovních. Nastudování četných instruktivních skladeb souvisejících s hlavním repertoárovým plánem. Prezentace dílčího plnění individuálního studijního plánu na interpretačních seminářích, při fakultních koncertech, na interpretačních soutěžích pedagogických fakult. Interpretační seminář Veřejná prezentace rozpracovaného, studovaného nástrojového repertoáru. Přijetí kritiky a její zpracování. Posílení schopnosti nekonfliktní komunikace. Prezentace vlastní tvůrčí práce, prosazení, obhajoba vlastních názorů, ale i respektování odlišných. Budování schopnosti pozitivní motivace sebe i ostatních, posilování spolupráce a podpory, potlačování negativní kompetitivnosti. Psychologická a etická problematika sebeprezentace.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (13.09.2022)

Rozvoj individuálních technických a interpretačních možnosti studenta, doplnění a zkvalitňování jednotlivých aspektů studiem repertoáru evropské klasické hudby i hudby soudobé. Plán vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické, umělecké a sociální uplatnění odbornosti. Tvorba projektů individuálních studijních plánů.

 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (10.09.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 120 minut
Samostudium literatury (za semestr) 4 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (03.10.2020)

Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století. Notový materiál.

Audionahrávky a videonahrávky.

 

MORAVEC, I. Problém posuzování výkonů druhých a otázka sebekontroly. In: Živá hudba 1976. AMU - SPN, Praha 1976.

KOGAN. G. M. Práca pianistu. VŠMU Bratislava, 1988.

RUBINSTEIN, A. Moje mladá léta. Z anglického originálu My Yuoung Years přeložila Vlasta Dvořáčková. H & H Praha, 2001.

RŮŽIČKOVÁ Z. Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985.

GREGOR, V. Klavír – černobílé tajemství interpretace. Praha: Karolinum 2012, ISBN 978-80-246-2141-8.

PAZDERA, J.: Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha: AMU 2015.

KUBÁTOVÁ, G. Housle vtvorbě Bohuslava Martinů. Praha: HAMU 2006.

 

Music Sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material.

Audio and video recordings

 

APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book I. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1972.

APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book II. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1973.

BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond: String Letter Publishing 2000.

FLESCH, C.: The Art of Violin Playing. New York: Carl Fischer, Inc. 1924.

GALAMIAN, I.: Principles of Violin Playing and Teaching. New York: Dover Publications 2013.

HART, G.: The violin and its music. Boston: Ditson 1883.

KOLNEDER, W. Das Buch der Violine. Zürich: Atlantis Verlag 1993.

MARTENS, F. H.: Violin Mastery. New York: Dover Publications 2006.

ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles: California Classics Book 1997.

 

BRENDEL, ALFRED. On Music. A Cappella Books. Chicago 2007

COOKE, JAMES FRANCIS. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola, New York 1999

EIGELDINGER, JEAN-JACQUES. Chopin: Pianist and Teacher as Seen by his Pupils. Cambridge University Press, Cambridge 1986.

ELDER, DEAN. Pianists at Play. Kahn & Averill, London 1989

GISEKING, WALTER and LEIMER, KARL. Piano Techique. Dover Publications, New York 1972

MACH, ELISE. Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. Dover Publications, Inc., New. York 1991.

NEUHAUS, HEINRICH.  The Art of Piano Playing. Kahn & Averill London 2016

SANDOR, GYORGY. On Piano Playing. Motion, Sound and Expression. Schirmer Books, New York 1981.

SADIE, S., GROVE, G. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Macmillan Publishing Company Oxford 2001

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (13.09.2022)

Vytvoření celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování jeho odpovídající části dle domluvy s pedagogem. 

Dvousemestrální individuální plán obsahuje:

Specializace klavír:

2 etudy dle stupně technické a umělecké vyspělosti

D. Scarlatti: Sonáta

Část barokní suity

Sonátové dílo

19., 20. století, soudobá hudba - 1 rozsáhlá kompozice případně několik drobnějších skladeb

Specializace housle:

Stupnice tří- nebo čtyřoktávové, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice. Minimálně čtyři  etudy (Kreutzer, Campagnoli, Rode, Dont). J. S. Bach - čtyři části ze Sonát a Partit pro housle sólo. Houslový koncert (klasicismus, romantismus). Přednesová skladba odlišného slohového obdob.í

Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (13.09.2022)

Zápočet

Klavír/ Housle 

Nastudování odpovídající části individuálního studijního plánu dle domluvy s pedagogem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK