PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Plavání I - OPBT2T112A
Anglický název: Swimming I
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Irena Svobodová
Záměnnost : OB2320131
Je prerekvizitou pro: OPBT2T125A, OPBT2T122A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (21.06.2018)
Seznámení s významem plavání, rozšiřování počtu speciálních plaveckých dovedností. Nácvik plaveckých způsobů dle pravidel FINA včetně startů a obrátek. Zdokonalování techniky jednotlivých plaveckých způsobů s využitím plaveckých pomůcek (ploutve,packy, destičky,"piškoty"), zvyšování plavecké zdatnosti, především vytrvalosti a síly. Hlavní metodou rozvoje vytrvalosti v plavání jsou metody intervalová, střídavá a distanční, při nichž si studenti sami měří TF, čas zátěže, interval odpočinku a dosažený výkon s využitím nástěnných stopek.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (10.09.2017)

Prostřednictvím přednášek a praktických seminářů seznámení s významem plavání ve všech jeho podobách, praktické zvládnutí základních plaveckých dovedností a rozšiřování počtu speciálních plaveckých dovedností, nácvik a zvládnutí techniky plaveckých způsobů kraul, znak, prsa podle pravidel FINA včetně startů a obrátek.

Deskriptory -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (21.10.2020)

V případě nutnosti zavedení distanční formy výuky bude tato výuka probíhat online ve virtuálním prostředí na platformě Microsoft Teams a to v podobě přednášek, konzultací k přednáškám, prezentací zadaných seminárních prací studentů včetně jejich analýzy a reflexí k těmto úkolům a diskuse k dané problematice.

Link: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9463

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (22.03.2019)

Hoch, M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983.
Hofer, Z. A kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: UK, 2003.
Čechovská, I., Miler, T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2008.
Pravidla plavání a dálkového plavání. Český svaz plaveckých sportů.(aktualizované)
Bělková, T. Didaktika plavecké výuky. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1994.
Bělková, T. et. al. Plavání. Zdokonalovací plavecká výuka. L. vyd. Praha: Svoboda, 1998.
Dvořáková, H.,Engelthalerová, Z. a kol.(2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy - kpt. 4.8 - Plavání. Praha: Karolinum.
Hrabinec,J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy - kpt.2.5 - Plavání. Praha: Karolinum.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (21.06.2018)

Prostřednictvím přednášek a praktických seminářů seznámení s významem plavání ve všech jeho podobách, praktické zvládnutí základních plaveckých dovedností a rozšiřování počtu speciálních plaveckých dovedností, nácvik a zvládnutí techniky plaveckých způsobů kraul, znak, prsa podle pravidel FINA včetně startů a obrátek.Zdokonalování techniky jednotlivých plaveckých způsobů s využitím plaveckých pomůcek (ploutve,packy, destičky,"piškoty"), zvyšování plavecké zdatnosti, především vytrvalosti a síly. Hlavní metodou rozvoje vytrvalosti v plavání jsou metody intervalová, střídavá a distanční, při nichž si studenti sami měří TF, čas zátěže, interval odpočinku a dosažený výkon s využitím nástěnných stopek.
Význam, úkoly a cíle plavání, základy biomechaniky plavání (teorie, praxe), praktické zvládnutí základních plaveckých dovedností ve  vodě, historie plavání, vývoj techniky plaveckých způsobů prsa, znak, kraul (teorie, praxe), nácvik a zvládnutí techniky plaveckých způsobů kraul, znak, prsa podle pravidel FINA (didaktika, korekce dříve fixovaných chyb), nácvik a zvládnutí plaveckých obrátek a startů plaveckých způsobů kraul, znak, prsa podle pravidel FINA, význam a využití plaveckých pomůcek (teorie, praxe), rozvoj kloubní pohyblivosti ve vodě i na suchu, rozvoj rychlostních a vytrvalostních schopností ve vodě prostřednictvím tréninkových metod využívaných v plaveckém tréninku a s využitím časoměrného zařízení, organizace plaveckých soutěží.  Rozšiřování speciálních plaveckých dovedností a schopností.

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (30.09.2020)

- 80% aktivní účast na výuce 
- 50m znak: muži 1:05 min, ženy 1:10 min
- 50m prsa: muži 1:00 min, ženy 1:05 min
- 50m kraul: muži 0:50 min, ženy 1:00 min

Studenti plavou sami v oddělených drahách a každý student má 2 opravné pokusy pro splnění zápočtu  

 

Cíl a obsah předmětu, stejně jako požadavky na ukončení předmětu, zůstávají i v distanční výuce nezměněné, mění se pouze forma výuky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK