Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)
Studenti se seznámí s legislativní úpravou poskytování podpůrných opatření v mateřských, základních a středních školách. Seznámí se s druhy podpůrných opatření určených žákům se SVP a jejich zařazením do stupňů. Získají praktické poznatky pro plánování a vyhodnocováním podpory žáka v 1. stupni podpůrných opatření.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)
Students will get acquainted with the legislation on the provision of support measures in kindergartens, primary and secondary schools. They will learn about types of support measures for pupils with SEN and their classification into levels. They will gain practical knowledge for planning and evaluating student support in the 1st level of support measures.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)
Cílem kurzu je seznámit studenty se systémem podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se SVP. Studenti si také osvojí praktické poznatky o plánování a vyhodnocování podpůrných opatření 1. stupně, které škola uplatňuje bez doporučení školského poradenského zařízení.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)
The aim of the course is to aquaire students with the system of support measures in the education of pupils with specific educational needs. Students will acquaire practical knowledge about the planning and evaluation of 1st level support measures, which are applied by school without the recommendation of the school counseling facility.
Deskriptory -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.02.2023)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 12 hodin
· cvičení 12 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 20 hodin
· zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin
Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.02.2023)
The subject has 3 ECTS credits, the total time load of the student corresponds to 90 hours.
Direct teaching:
12 hours of lectures
12 hours of seminars
Preparation:
20 hours of self-study of professional literature
26 hours of processing tasks and preparing for seminars
Seminar work and preparation for credit:
20 hours
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)
BARTOŇOVÁ, M. Styly učení a strategie individuální podpory – příklad využití u žáků s dyslexií. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 235-249, 15 s. ISBN 978-80-210-6678-6.
BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., BOČKOVÁ, B., DOLEŽALOVÁ, L., KLENKOVÁ, J., PROCHÁZKOVÁ, L., PŘINOSILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2016. 27 s. ISBN 978-80-7315-255-0.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., GAJZLEROVÁ, L., OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Support MeasuresforStudentswithSpecialEducationNeeds in MainstreamSchools in the Czech Republic and Abroad. první. Brno: MU, 2017. 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6.
FELCMANOVÁ, L. A KOL. Metodika ke katalogu podpůrných opatření k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4765-0 (elektronická verze), dostupné z http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn-metodika/flipviewerxpress.html.
MICHALÍK, J. a kol Metodika práce se žákem s vzácným onemocněním. Pardubice: Studio Press s.r.o. pro Společnost pro MPS, 2012. ISBN 978-80-86532-28-8
MICHALÍK,J., BASLEROVÁ,P., FELCMANOVÁ L. A KOL. Katalog podpůrných opatření:obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4675-2 (elektronická verze), dostupné z http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf .
OPATŘILOVÁ, D. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Elportál, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1.
VÍTKOVÁ, M., BARTOŇOVÁ, M.. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)
BARTOŇOVÁ, M. Styly učení a strategie individuální podpory – příklad využití u žáků s dyslexií. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 235-249, 15 s. ISBN 978-80-210-6678-6.
BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., BOČKOVÁ, B., DOLEŽALOVÁ, L., KLENKOVÁ, J., PROCHÁZKOVÁ, L., PŘINOSILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2016. 27 s. ISBN 978-80-7315-255-0.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., GAJZLEROVÁ, L., OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Support MeasuresforStudentswithSpecialEducationNeeds in MainstreamSchools in the Czech Republic and Abroad. první. Brno: MU, 2017. 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6.
FELCMANOVÁ, L. A KOL. Metodika ke katalogu podpůrných opatření k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4765-0 (elektronická verze), dostupné z http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn-metodika/flipviewerxpress.html.
MICHALÍK, J. a kol Metodika práce se žákem s vzácným onemocněním. Pardubice: Studio Press s.r.o. pro Společnost pro MPS, 2012. ISBN 978-80-86532-28-8
MICHALÍK,J., BASLEROVÁ,P., FELCMANOVÁ L. A KOL. Katalog podpůrných opatření:obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4675-2 (elektronická verze), dostupné z http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf .
OPATŘILOVÁ, D. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Elportál, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1.
VÍTKOVÁ, M., BARTOŇOVÁ, M.. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5.
Metody výuky -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)
Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)
The subject will be taught by face-to-face way, only in justified cases through MS Teams (the online way).
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)
Legislativní úprava poskytování PO 1. stupně
Legislativní úprava poskytování Po 2. - 5. stupně
Druhy podpůrných opatření a jejich členění do stupňů dle přílohy vyhl. 27/2016 Sb.
Katalogy podpůrných opatření
Doporučení z vyšetření ve školském poradenském zařízení za účelem stanovneí podpůrných opatření
Plánování podpory žáka s využitím podpůrných opatření 1. stupně, plán pedagogické podpory
Postupy vyhodnocování efektivity podpůrných opatření 1. stupně
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)
Legislative regulation of the provision of 1st support measures level
Legislative regulation of the provision of 2nd - 5th support measures level
Types of support measures and their division into levels according to the annex to Decree no. 27/2016
Catalogs of support measures
Recommendations from an examination in a school counseling facility for the purpose of determining support measures
Pupils support planning using 1st level support measures, educational support plan
Procedures for evaluating the effectiveness of the 1st level support measures
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)
Zpracování plánu pedagogické podpory na základě kazuistiky vybraného žáka.
Docházka nejmémě 80%
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)
Creation of an educational support plan based on the case study of the selected pupil.