Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.01.2024)
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům základní informace z oblasti specifických poruch učení. Pozornost bude věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků s SPU, vymezeny budou přístupy ke vzdělávání žáků s SPU na všech stupních. Akcent bude dán na intervenční a reedukační přístupy v poradenství i v rámci multidisciplinární spolupráce. Studenti se seznámí s působením speciálního pedagoga v poradenském systému, v rámci předmětu budou vymezeny metody zásady jednotlivých projevů: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Student si osvojí terminologii z oblasti specifických poruch učení.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (09.02.2022)
The aim of the course is to provide students with basic information on specific learning disabilities. Attention will be paid in particular to the issue of personality specifics of pupils with SPU, approaches to education of pupils with SPU at all levels will be defined. Emphasis will be placed on intervention and re-education approaches in counselling and in multidisciplinary cooperation. Students will be introduced to the work of a special educator in the counselling system, methods of re-education of individual manifestations: dyslexia, dysgraphia, dysortography, dyscalculia, dyspraxia will be defined. The student will learn the terminology in the field of specific learning disorders.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Deskriptory
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.01.2024)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 12 hodin
· cvičení 24 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 30 hodin
· seminární práce 20 hodin
· zpracování úkolů a příprava na semináře 44 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem
Předmět bude vyučován prezenční formou. Základní informace budou předány a upřesněny na prvním setkání. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Povinná literatura
BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Brno: Paido. 2018. ISBN 978-80-7315-266-6
BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vvd. Brno: Paido. 2013. ISBN 9788073152437.
ELLIOTT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: Grada. 2002.ISBN 80-247-0182-0.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. 3. dotisk. Brno: MU. 2016. ISBN: 978-80-210-6678-6
ISBN 80-247-0182-0
POKORNÁ V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál. 2010.ISBN:978-80-7367-773
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie. Praha: Nakladatelství D+H. 2004.ISBN 978-80-90386-976
Doporučená literatura
BARTOŇOVÁ, M. Approaches to studentswithlearningdisorders in inclusiveschoolenvironment. Brno: MU. 1. dotisk 2015. ISBN 978-80-210-7110-0
PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané dítě s dyslexií. Brno: Portál. 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ. M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L., Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.01.2024)
Aktivní účast na semináři. Zpracování seminární práce dle zadání vyucujícího. Konkrétní informace na prvním setkání. Předmět bude ukončen písemným testem s otevřenými otázkami
Sylabus
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.01.2024)
Obsahové vymezení:
Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení
Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí
Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD
Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení
Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU, kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU
Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení
Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR
Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)
Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři
Reedukace, zásady dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU
Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení