Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)
Cílem předmětu je sdílení zkušeností teoretických znalostí a dovedností osvojených ve výuce odborných
předmětů s osobními zkušenostmi získanými studenty v průběhu oborové praxe v prostředí vybraných škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb.
V předmětu Oborová praxeI, která má výrazně motivační charakter, se studenti seznamují s konkrétními zařízenímis cílem získat představu o jejich činnosti a o aktivitách speciálních pedagogů při podpoře klientů (klientů se zdravotním postižením, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami aj.). Dle pokynů supervizora praxe pozorují realitu, plní zadané úkoly, provádějí záznamy do Portfolia odborné praxe.
Reflektivní semináře vytvářejí prostor pro sdílení zkušeností z oborové praxe, pro výměnu informací získaných plněním jednotlivých úkolů přímo v praxi. Zjištění zaznamenaná do portfolia (údaje o legislativním ukotvení a činnosti zařízení, výsledky vlastního pozorování, záznamy provedených rozhovorů se zde působícími speciálními pedagogy aj.) jsou vzájemně reflektována pod supervizí vyučujícího.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)
The aim of the course is to share the experience of theoretical knowledge and skills acquired in the teaching of professional
subjects with the personal experience gained by students in the course of professional practice in the environment of selected schools, educational institutions and social services.
In the subject Field Practice I, which has a strong motivational character, students get acquainted with specific facilities in order to get an idea of their activities and the activities of special educators in supporting clients (clients with disabilities, pupils with special educational needs, etc.). According to the instructions of the practice supervisor, they observe the reality, perform assigned tasks, make entries in the Professional Practice Portfolio.
Reflective seminars create a space for sharing experiences from the field practice, for exchange of information obtained by performing individual tasks directly in practice. The findings recorded in the Portfolio (data on the legislative anchorage and activities of the institution, results of own observation, records of interviews with special educators working there, etc.) are reflected upon under the supervision of the teacher.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.
Přímá výuka:
· cvičení 24 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 50 hodin
· oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin
Příprava na zápočet: 30 hodin celkem
Předmět bude zahájen přednáškou spojenou s organizačními informacemi v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams (patek 9. 10. od 7,30 do 8,45 hodin).
Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:
Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Povinná literatura
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.
FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7.
KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307.
NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.
PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
Doporučená literatura
DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.
SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.
SOLÁROVÁ, M. Sebereflexe jako vyučovací prostředek v přípravě budoucích učitelů. In Sborník z mezinárodní konference didaktiků chemie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. s. 65-67. ISBN 80-7042-772-8.
SVATOŠ, T. Učitelská sebereflexe ve vývoji a kontinuitě. In MAREŠ, J. a SVATOŠ, T. (ed). Novinky v sociální a školní psychologii. 2008, 97, s. 75 - 91 82.
ŠVEC, V. Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. In Pedagogika, 1996, č.3, s.266-275.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)
Zápočet bude udělen na základě plnění úkolů dle pokynů vyučujícího, výstupy budou vloženy do Deníku praxe do prostředí Moodle
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Obsahové vymezení:
Význam portfolia v práci speciálního pedagoga. Systém využívání portfolia v oborové praxi.
Sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení.
Specifika činností speciálního pedagoga na různých pracovištích.