Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)
Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami, speciálně pedagogické působení jako významný faktor optimálního vývoje dítěte. Vstup dítěte se zrakovým postižením do školy. Povinné vzdělávání žáků se zrakovým postižením, přechod k předprofesní a profesní přípravě. Podmínky, metody a pomůcky reedukace a kompenzace zraku. Inkluzivní vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Podpůrná opatření pro žáky se zrakovým postižením Reedukace zraku u dětí s narušeným binokulárním viděním.Základy optiky. Vizuální vnímání a kognitivní vývoj.
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)
Education of children with visual impairments, special education intervention as an important factor of an optimal child development. Admission to school of a child with visual impairment. Compulsory education of students with visual impairment, transition to pre-professional and professional preparation. Conditions for integrative education. Reeducation of vision of children with impaired binocular seeing. Visual perception and congnitive development. Visual reflexion, visual attention. Recognition of models, contrast perception, recognition of facies, colour perception, visual moving. Social education.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)
Cílem předmětu je vybavit studenty základními informacemi o speciálně-pedagogické podpoře vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Podrobné seznámení s podpůrnými opatřeními pro žáky se zrakovým postižením. Představit možnosti optiky: optických pomůcek, neoptických pomůcek. Speciální problematika je věnována asistivním technologiím.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)
BENEŠ,P., VRUBEL,M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
JANKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření. Olomouc: UPOL, 2020 ISBN 978-80-244-4649-3
JANKOVÁ, J, a kol. Metodika práce asistenta pedagoga. Olomouc: UPOL, 2015, ISBN 978-80-244-4476-5
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M., a kol.: Standard práce asistenta pedagoga, Olomouc: UPOL, 2015 ISBN 978-80-244-5694-2
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)
BENEŠ,P., VRUBEL,M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
JANKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření. Olomouc: UPOL, 2015 ISBN 978-80-244-4649-3
JANKOVÁ, J, a kol. Metodika práce asistenta pedagoga. Olomouc: UPOL, 2020, ISBN 978-80-244-4476-5
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M., a kol.: Standard práce asistenta pedagoga, Olomouc: UPOL, 2015 ISBN 978-80-244-5694-2
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)
1. Speciálně-pedagogická podpora vývoje dítěte, rozvoj reedukace zraku, rozvoj kompenzačních smyslů – sluch, hmat, čich a chuť
2. Vzdělávání žáka se zrakovým postižením, podpůrná opatření
3. Jednotlivé stupně podpůrných opatření
4. Jednotlivé oblasti podpůrných opatření
5. Optika, základní principy, optické pomůcky, předepisování optických pomůcek, specifika brýlové korekce (Dr. Martin Vrubel)
6. Asistivní technologie (Dr. Milan Pešák) Asistivní technologie využívající moderní počítačové a mobilní technologie mohou významně zmírnit komunikační a informační deficit některých skupin žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Příkladem mohou být žáci s omezením smyslového vnímání (zrakově či sluchově handicapovaní žáci), žáci s poruchami autistického spektra, žáci s omezeními v oblasti hrubé i jemné motoriky nebo schopnosti ovládat hlas či mimiku a gestiku, žáci s vyššími stupni mentálního postižení.
7. Legislativní podpora Je zajištěno, aby se alespoň některé moderní asistivní technologie dostaly k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a ti je měli k dispozici při výuce. V rámci podpůrných opatření (dle § 16 odst. 2, písm. d) Zákona 561/2004 Sb.) může vzdělávací zařízení získat na vyjmenované kompenzační pomůcky a asistivní technologie finanční příspěvek.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)
Aktivní účast na seminářích. Ústní zkouška v rozsahu stanovených okruhů.
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)