Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu. Bude ozřejměn pojem symptomatické poruchy řeči. Student se seznámí se získanými neurogenními poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační schopnosti.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (11.09.2023)
Přímá výuka
36 celkem
Přednášky:
12
Cvičení:
24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
10 hodin
Samostudium literatury (za semestr)
14 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
15 hodin
Plnění předmětu
10 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
20 hodin
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
Povinná literatura:
BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
Doporučená literatura:
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.
MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.
MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
Uvedení do problematiky patologie v oblasti primárních funkcí a sekundárních funkcích (řeči, jazyka, komunikace) ve všech věkových kategoriích v následující struktuře: 1. Terminologie, 2. Historie, 3. Výskyt, incidence, prevalence, 4. Definice, 5. Symptomatologie, 6. Etiologie, patogeneze, 7. Klasifikace, 8. Uvedení do terapie a rehabilitace. Jednotlivá setkání jsou zaměřena na prezentaci níže uvedených zadaných témat:
1 Uvedení do patologie, vztah normy a patologie, porucha impresivní složky , porucha pragmatické složky
2 Dyslalie
3 Vývojová dysartrie, verb. vývoj. dyspraxie, MFP, fonologické výv. poruchy
4 Porucha zvukové stránky řeči, rhinophonie, palatolalie
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
- aktivní účast na seminářích (minimálně 80 %)
- zpracování a prezentace zadaného tématu v rámci semináře, průběžné plnění seminárních aktivit
- zkouška formou testu - ke splnění podmínek je nutné nejméně 80 % správných odpovědí (u zkoušky budou splny podmínky dle zkušebního řádau Pedagaogické fakulty UK)
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
• participation in seminars (at least 80 %, only in justified cases it is possible to agree with the teacher)
• elaboration and presentation of a given topic in the seminar, continuous fulfillment of seminar activities
• written exam - at least 80 % of correct answers are required to fulfill the conditions