PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Analýza a interpretace kvalitativních dat - OPBP3Q607B
Anglický název: Analysis and Interpretation of Qualitative Data
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Prerekvizity : OPBP3Q204A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)
Cílem kursu je posílit umění analýzy a interpretace kvalitativních dat. Studenti budou přinášet ke společnému rozboru materiál ze svých výzkumů a různé žánry textů. Učitel a jeho hosté proberou i specifické texty jako jsou sny, chybné úkony a vtipy, dále pohádky a dále poezie. Bude zdůrazněna nutnost „dense reading“: soustředěného na „podivná místa“ a na hledání tzv. výchozí situace. Ta předchází konkrétním metodám jako jsou tematická, fenomenologická či narativní analýza.
Deskriptory
Poslední úprava: Dana Vozáb Němcová (29.01.2024)

Celková časová zátěž studenta 120

 

Množství kreditů odpovídající časové zátěži 4

 

Přidělené kredity 4

 

Zakončení KZ

 

 

Přímá výuka 24h

 

Přednášky:12h

 

Cvičení:12h

 

 

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 1h

 

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 2h

 

Samostudium literatury (za semestr) 20h

 

Práce se studijními materiály (za semestr)

 

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

 

Příprava na zápočet 40h

 

Příprava na zkoušku a zkouška

 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)

LEAVY, Patricia (Ed.). The Oxford Handbook of Qualitative Research. New York: Oxford University Press, 2017.

ATKINSON, Paul a DELAMONT, Sara (Eds.). SAGE Qualitative Research Methods (Four-Volume Set). London: SAGE Publications Ltd., 2011.

STRAUSS, A. a CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008.

GUBA, E. G., LINCOLN, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In N. K. DENZIN, Y. S. LINCOLN (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 1994. s. 105-117.

FREUD, Sigmund. Výklad snů. O snu. Sebrané spisy 2/3. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998.

KUČERA, Miloš. Teorie pohádky: Psychoanalýza Karkulky. Praha: Karolinum, 2023.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)

Předmět má za účel posílit praxi studentů v rozboru a interpretaci výzkumných dat. V teoretické části setkání budou rekapitulovány postupy kvalitativní analýzy vyučované v rámci dalších metodologických předmětů (Úvod do kvalitativního výzkumu, Psychologický výzkum I a Psychologický výzkum II).

Cílem hlavní seminární části bude společný rozbor dat, která budou přinášet studenti na setkání. Může jít o nejrůznější materiál ze studentských prací (operujících pozorováním, rozhovory nebo sběrem artefaktů), ale i o životní zážitky, scény z literatury, z filmů apod. Přednášející učitel ukáže rozdíl mezi interpretací různých druhů textů: zejména na případě výkladu snů, chybných úkonů a vtipů, dále pohádek, dále poezie (návštěva přednášejících hostů z řad doktorandů).

Bude zdůrazněna nutnost předběžného „dense reading“, prvotního podrobného a citlivého čtení. Citlivého zejména na lapsy či „podivnosti“ interpretovaného textu a pátrajícího po tzv. výchozí situaci (tzv. haiku-moment). Teprve poté se mohou rozběhnout vybrané metody jako tematická, fenomenologická či narativní analýza. Zásadní je smířit se s tím, že „mechanická“ aplikace nějaké metody nemůže nikdy nahradit přemýšlení nad textem, jeho „dense reading“.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)

Zpracování analýzy a interpretace nasbíraných dat (rozhovor, analýza produktu, poznámky z pozorování, videozáznam či jiný "text")

Aktivní účast na semináři. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK