PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gestikulace, řeč a myšlení - OPBP3Q606C
Anglický název: Gesture, speech and thinking
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (12.09.2023)
PUBLIKUM: Předmět je primárně určen studentům 2. a 3. ročníku. Kurz je vystavěn na předpokladu, že studenti ovládají témata "kognice" a "ontogeneze" v rozsahu předmětů Obecná psychologie I, Obecná psychologie II, Vývojová psychologie I, Vývojová psychologie II. KONCEPCE: Myšlenkou tohoto předmětu je seznámit studenty s jiným než tradičním sociálně-psychologickým pohledem na gestikulaci jakožto součást konceptu ‚neverbální komunikace‘. Povahu a vlastnosti gest stejně jako úlohu a fungování gestikulace ve vztahu k myšlení a řeči budeme rozebírat z mnohem mladší perspektivy zahrnující vývojovou psychologii, kognitivní psychologii, psycholingvistiku a sémiotiku. CÍLE: Studenti se seznámí se základními koncepty a teoriemi popisujícími a vysvětlujícími vztahy gestikulace-myšlení-řeč, vytvoří si interdisciplinární náhled na danou tematiku a procvičí se v analyticko-kritickém myšlení uplatněném při porovnávání různých koncepcí. Dále se studenti seznámí s příklady studií, používaných výzkumných metod a anotačních softwarů pro zpracovávání multimodálních dat a také si sami vyzkouší anotaci a následnou analýzu videonahrávky. FORMA A PROSTŘEDKY: přednáškové části, společné/skupinové diskuse, skupinové/individuální aktivity, analýza odborných textů v angličtině, analýza videomateriálů a multimodálních dat.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (11.09.2023)

Základní texty budu studentům k dispozici přímo v Moodlu.
K hlubšímu studiu možno prostudovat:

Goldin-Meadow, S. (2003). Hearing gesture: How our hands help us think. Cambridge, MA.: Harvard University Press.

Iverson J, Goldin-Meadow S. (2005). Gesture paves the way for language development. Psychological Science, 16, 367–371.

Kendon, A. (2004). Gesture: Visible action as utterance. Cambridge: Cambridge University Press.

Kita, S., & Özyürek, A. (2007). How does spoken language shape iconic gestures? In S. D. Duncan, J. Cassell, & E. T. Levy (Eds.), Gesture and the dynamic dimension of language: Essays in honor of David McNeill (pp. 67–74). John Benjamins Publishing Company.

McNeill, D. (1992). Hand and mind: What gesture reveal about thought. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (12.09.2023)

·      Gestikulace nejen jako komunikace „ne-verbální“ ale i „ko-verbální“: seznámení s programem, literaturou a požadavky; gesta na další neverbální projevy; „sociální“ a „sémantický“ přístup ke gestikulaci; základní klasifikace gest; „koverbální“ gesta

 

·      Sémantika gestikulace, řeči a myšlení: základní pojmy sémantiky; multimodalita v myšlení i vyjadřování; sémantické vlastnosti gest, jazyka a psychiky; sémantické typologie gest, jazykových výrazů a mentálních reprezentací

 

·      Procesuální dynamika gestikulace, řeči a myšlení: rozlišení statického a dynamického pohledu; základní teoretické koncepce vztahu myšlení-řeč-gestikulace; organizace a průběh gestikulačně-řečového aktu

 

·      Gestikulace a řečový vývoj: fylogeneze; ontogeneze; kognitivní vývoj; osvojování prvního (mateřského) a druhého (cizího) jazyka; kultivace gest?; spektrum gest u dětí; specifika dětské gestikulace

 

·      Gesta, řeč a mysl pod tíhou relativity:  význam studia gest ve výzkumu jazykové relativity; základy kognitivní lingvistiky; vliv specifického jazyka na způsob myšlení a gestikulace?

 

·      Studium gest: nástin historického vývoje zájmu o gesta (průkopníci a předchůdci); současný výzkum gest ve světě vědy (vědní obory, hlavní reprezentanti, literatura, konference, metodologie multimodální analýzy, možnosti aplikace a vývojové tendence)

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (12.09.2023)

Předmět je primárně určen studentům 2. a 3. ročníku.

Kurz je vystavěn na předpokladu, že studenti ovládají témata "kognice"  a "ontogeneze" v rozsahu předmětů Obecná psychologie I, Obecná psychologie II, Vývojová psychologie I, Vývojová psychologie II.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (11.09.2023)

Vzhledem k charakteru kurzu je podmínkou aktivní účast v průběhu výuky a alespoň 80% účast.  

Studenti ve skupinkách vypracují krátkou analýzu multimodálního materiálu.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (23.10.2023)

Materiály k výuce budou dostupně přibývat v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15715

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK