PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Práce se skupinou - OPBP3Q604C
Anglický název: Approaching the Group
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Cílem předmětu je seznámení studentů a studentek se specifiky práce s dětskou skupinou v podmínkách především klinické praxe a školní psychologie. V průběhu předmětu budou systematicky představeny a rozlišeny typy dětských skupin, jejich zaměření, struktura takové skupiny i adekvátní cíle skupinové práce. Studentům bude ukázán přehled možností jednotlivých přístupů a technik v psychologické praxi cílených podle účelu v oblasti diagnostiky či intervence/terapie skupin. Součástí výuky je nejen teoretické seznámení s problematikou, ale i praktické procvičení rolí ve skupině, včetně vedení skupiny, aby si studenti mohli sebezkušenostně osvojit poznatky o prožívání a faktorech působících na chování a projevy jak na straně dětské klientely, tak na straně psychologa pracujícího s dětskou skupinou. Zdůrazňovány jsou také limity této práce a etické problémy, které se k ní váží. Zařazeny jsou i otázky koterapeutů a problémy intervize a supervize této práce. Výstupy z učení: - studenti charakterizují dětskou skupinu, - studenti vyjmenují základní typy skupin, jejich zaměření a adekvátní cíle práce ve skupině. - studenti diskutují o možnostech intervence s ohledem na konkrétní složení skupiny. - v modelových situacích studenti aplikují vybrané postupy pro dosažení stanoveného cíle při práci s dětskou skupinou. - diskutují o etických problémech, které se k práci s dětskou skupinou váží.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Deskriptory kurzu: 

Celková časová zátěž studedenta: 80 hodin

Přímá výuka: 24 hodin

Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 3 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 3 hodiny

Plnění předmětu

Seminární práce a reflexe práce: 40 hodin

 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

BAŠTECKÁ, B. a GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001

HORT, V., HRDLIČKA M. a KOCOURKOVÁ, J. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál,2000

KRATOCHVÍL, S. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2002

MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Pyramida, 1978

ŘÍČAN, P.-KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3.vydání Praha: Grada,1997

SVOBODA, M.(ed.), KREJČÍŘOVÁ, D. a VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 1999

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000

YALOM, I. a LESZCZ, M. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2015.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků:

1) Vymezení sociální skupiny, typologie skupin, struktura a dynamika skupin,

2) Význam skupiny v dětství a dospívání, vývojová specifika,

3) Vedení skupiny, formální a neformální, vychovatelské-učitelské versus psychologické-terapeutické vedení,

4) Techniky práce se skupinou - obecné principy technik (cíl, podmínky, průběh, reflexe),

5) Seznámení skupin, nastavení pravidel, vytvoření bezpečného prostředí,

6) Cílené techniky práce se skupinou podle typu zakázky, ukázky konkrétních aktivit,

7) Dilemata a etické otázky při práci s dětskou skupinou (např. sdělování požadavků a výsledků rodičům a vyučujícím),

8) Profesní rozvoj a reflexe při vedení skupin

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Podmínkou ukončení je aktivní účast v rozsahu min. 70%, průběžné plnění úkolů a zpracování seminálního úkolu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK