PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kazuistický psychologický seminář z oblasti vzdělávání - OPBP3Q603C
Anglický název: Seminar on Case Reports from Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět směřuje k hlubšímu porozumění různým událostem ze školního prostředí, jejichž aktéry jsou žáci, vyučující, třídy či rodiče a k prohloubení psychologické citlivosti a interpretace komplexních případů. V předmětu budou studujícím předloženy vybrané události ze školního prostředí, a to formou kazuistik. Události budou detailně představeny a poté interpretovány za pomocí různých psychologických konceptů. Při intereptaci budou využívány perspektivy různých psychologických disciplín (vývojová psychologie, sociální psychologie, psychologie osobnosti a pedagogická psychologie) a různých paradigmat. Analyzované události se budou týkat různých problémových momentů školního vzdělávání, především: 1) školní neúspěšnost, 2) vztah učitel-žák, 3) vztah žák-žák, 4) vztah žák-třída, 5) vztah třída-třída, 6) vztah rodina-škola, 7) vztah učitel-učitel, 8) vztah učitel-ředitel, 9) pravidla a kázeň, 10) žákovská identita, 11) učitelská identita, 12) škola a veřejnost. Studující budou také vedeni k vytváření komplexních kazuistik a k jejich intepretaci. Těžištěm předmětu jsou diskuse a dále individuální a skupinová práce studentů a studentek.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)
SMÍTKOVÁ, Ivana, et al. Úskalí výchovy nadaného dítěte s Aspergerovým syndromem: Kazuistika z psychologické praxe, dlouhodobé vedení dvakrát výjimečných dětí. Psychologie pro praxi, 2010, 3-4: 77-80.
BALAN, Cristiana. ZNEUŽÍVÁNÍ DĚTÍ. PŘÍPADOVÁ STUDIE (kazuistika). Skaluvinstitut.cz
IHNACÍK, Jozef, et al. Kazuistika/Príklad dobrej praxe. Psychologie pro praxi, 2013, 3-4: 119-123.
DAVIDOVÁ, Kamila, et al. Kazuistika–Škola a rodina. Psychologie pro praxi, 2011, 3-4: 95-105.
KOHOUT-DIAZ, Magdalena; BITTNEROVÁ, Dana; LEVÍNSKÁ, Markéta. Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická Orientace, 2018,
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada Publishing, 2006.
 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)

Zakončení kurzu je podmíněno:

1) docházkou na semináře,

2) aktivním zapojováním,

3) seminární prací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK