PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Socio-kulturní přístupy k učení a myšlení - OPBP3Q601C
Anglický název: Sociocultural Approaches to Learning and Thinking
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět nabízí studentům příležitost seznámit se s teoretickými východisky a aplikovanými modely tzv. socio-kulturních přístupů ke studiu myšlení a učení v současné pedagogické psychologii. Kurz představuje a kontrastuje především dílo dvou významných autorů a tvůrců socio-kulturních teoriía přístupu ke studiu učení a myšlení: L.S. Vygotského a R.Feuersteina. Ukazuje jejich aktuálnost a potencialitu inspirovat současnou praxi pedagogické a poradenské psychologie i učitelství především v otázkách multikulturality a tzv. dynamického vyšetřování (tj, diagnostiky, která více než aktuální výkon zohledňuje a potenciality jedince učit se a dále se rozvíjet). V cyklu 12 seminárních setkání tak budou postupně představeny dvě významné a současnou pedagogickou psychologii velmi inspirující teoretické linie: 1. tzv. vygotskiánská a neovygotskiánské, navazující na odkaz L.S. Vygotského v pedagogice a psychologii 2. tzv. neopiagetovská, opírající se o dílo soudobého izraelského psychologa Reuvena Feuersteina a jeho příznivců (Michaela Shayera, ,alexe Kozulina a Roberta Burdena) Obě uvedené linie chápou učení a vzdělávání jako procesy primárně přispívající k rozvoji kognitivních funkcí žáka, amplifikují kulturní a sociálním determinanty procesu vývoje kognitivních funkcí a procesu učení. Vygotského linii prezentujeme jako zdůrazňující socio-kulturní zprostředkování procesu učení: procesy učení se objevují nejprve jako procesy, kterými dítě zvnitřňuje metody a činnosti existující v dané kultuře. Klíčovým pojmem je zde pojem symbolického nástroje. Feuersteinova linie pak pracuje s amplifikací významu mediátora (tj. druhého člověka) v procesu interakce dítěte s jeho prostředím. Klíčovým pojmem je zde pojem zkušenost zprostředkovaného učení. Strukturu jednotlivých seminářů určují tři tématické bloky. Jejich další členění uspořádání umožňuje sledovat historické souvislosti vývoje přístupů v pedagogické psychologii, které zdůrazňují sociální a kulturní aspekty vývoje psychických funkcí, ukazuje základní teoretické principy a metodologii výzkumu v této oblasti . Postupně pak směřuje k identifikaci témat a otázek soudobé aplikované pedagogické psychologie, pro která mohou být sledované přístupy inspirující.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (23.01.2023)

Samostudium literatury v rozsahu 55 hodin

Zpracování seminárního projektu (práce) v rozsahu 40 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (04.02.2020)

Studijní literatura povinná:

VYGOTSKÝ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004.

MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Praha: Portál, 2009. Kapitola Užití zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a hodnocení a kapitola věnovaná Dynamickému vyšetřování

 

Studijní literatura doporučená:

FEUERSTEIN a kol. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Praha: Karolinum, 2014.

KOZULIN, A. Psychological tools: A sociocultural Approach to Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1998. Část k dispozici v českém překladu v souborech SiS.

MÁLKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Praha: Togga, 2008.

Úplný seznam doporučené literatury s komentáři je k dispozici ve studijních oporách kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357#section-0

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (23.01.2023)

Blok I. 1. -3. hodina:  

·       Zprostředkování a zprostředkované učení jako ústřední pojem sociokulturně orientované psychologie

·       Vygotský – vztah učení a vývoje, zóna nejbližšího vývoje, zprostředkování

·       Feuerstein- zprostředkované učení, kulturní hendikep

 

Blok II. 4.- 7. hodina

·       Využití zprostředkování v kontextu intervenčních postupů v poradenství

·       Elkoninova metoda podpory rozvoje gramotnosti- teoretická východiska

·       Elkoninova metoda podpory rozvoje gramotnosti- praktické ukázky

·       Feuersteinovo instrumentální obohacování – představení a praktické ukázky

 

Blok III. 8. -10. hodina

·       Využití  konceptu zprostředkování v psychologické diagnostice

·       Dynamické  vs. psychometrické diagnostické přístupy

·       Diagnostika potenciality učit se (Feuersteinovo LPAD)

 

Blok IV.  11. -12. hodina

·       Prezentace seminárních projektů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (03.02.2020)

PODKLAD PRO ATESTACI/ zakončení kurzu tvoří:

1. Účast na semináři,  prostudování a  četba povinné či doporučené literatury 

2. Zpracování seminární práce (esej)  a  prezentace výstupů seminární práce na konci kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK