PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy koučinku - OPBP3Q506C
Anglický název: Fundamentals of Couching
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 56 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. David Heider, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. David Heider, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět je určen pro studenty a studentky oboru psychologie a klade si za cíl uvedení absolventů kurzu do problematiky koučování jako nástroje profesního a osobního rozvoje. Navazuje na povinný předmět Psychologie v pracovním prostředí, jehož některé poznatky a teorie rozpracovává a aplikuje do specifické sféry koučinku. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými přístupy a koncepty, ale také na jejich aplikaci a diskusi. V rámci předmětu se studenti a studentky seznámí se záklním rámcem koučování a jeho obecnými principy, dále s dosavadním vývojem koučování a s jeho vztahy k jiným metodám práce s klienty (školení, supervize, poradenství atd.). Pozornost bude věnována typům klientů a jejich zakázek a možností rozdílné práce s nimi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1) Rámec koučování, teoretické ukotvení. 2) Význam a přínos koučování jako nástroje osobního a pracovního rozvoje. 3) Historie koučování, principy a vymezení vůči jiným nástrojům osobního rozvoje (psychoterapie, školení, poradenství). 4) Principy provedení a indikace klientů. 5) Formulování otázek a aktivita klienta při koučinku jako nástroj pro realizaci změny. 6) Základní rámec koučování: kontrakt, rozvoj, vyhodnocení. 7) Techniky a postupy při koučování. Kladení otázek, neverbální komunikace, použití imaginace, asociací, kontrastu apod. 8) Struktura koučovacího sezení. 9) GROW model a další milníky koučovacího sezerní i celého procesu. 10) Typy koučování dle kontextu koučovaného a cíle. 11) Oblasti využití koučinku a vhodné aplikace. Kombinování s jinými přístupy. 12) Etika koučování.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. David Heider, Ph.D. (20.01.2020)

WHITMORE, J. Koučování, Management Press. Praha: 2009
DEMBKOWSKI, S. a kol. 7 kroků efektivního koučování. Praha: Computer Press, 2009.
ATKINSKON, M. Koučink - věda i umění. Praha: Portál, 2009.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. David Heider, Ph.D. (03.02.2020)

Pro absolvování kurzu je nutná účast na seminářích (max 1 neomluvená absence) a aktivní příspěvek (prezentace) na základě studia aktuální literatury na dané téma.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK