PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy práva a etiky - OPBP3Q505C
Anglický název: Fundamentals of Law and Ethics
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petr Goldmann
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Cílem předmětu je nastínit hlavní témata související s etickými principy a dilematy v pomáhajících profesí a dále upozornit na existující legislativu regulující vybrané pomáhající profese. Předmět slouží zejména pro ty, kteří již během bakalářského studia působí na různých pracovních pozicích v rámci pomáhajících profesí, a dále pro ty, kteří se chystají po ukončení bakalářského stupně nastoupit již do praxe v pomáhajících profesích (avšak nikoliv na pozici psychologa/psycholožky). V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky z oblasti legislativy a práva, ale také na jejich aplikaci a diskusi v konkrétních kazuistikách. Předmět bude strukturován do dvou částí, z nichž první se zabývá etikou a druhá legislativou. V části etiky budou probrána následující témata: 1) Jedinec jako profesionál, 2) Osobní versus institucionální normy a hodnoty, 3) Závazek ve vztahu profesionál-klient, 4) Stereotypy v pohledu na různé typy klientů, 5) Rizikové faktory ve vztahu profesionál-klient a možnosti jejich omezení, 6) Vztahy na pracovišti a jejich dopady na klienty. V oblasti legislativy budou představeny platné zákony regulující pomáhající profese z hlediska možnosti jejich výkonu a z hlediska vztahu profesionál-klient, a to zejména v následujících oblastech: 1) školství, 2) zdravotnictví, 3) sociální péče, 4) poradenství, 5) pracovní sféra.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (05.02.2020)

BAŠTECKÁ, Bohumila; GOLDMANN, Petr. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001.

JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Triton, 2003.

KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. 6., V Portálu 5. vyd. Praha: Portál, 2011.

KVĚTENSKÁ, Daniela. Moc a pomoc v pomáhajících profesích. SOCIÁLNÍ PRÁCE, 2008, 112.

SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.

ŠIMEK, Jiří. Lékařská etika. Praha: Grada Publishing, 2015.

Etický kodex EFPPA, ČMPS, AKP, Psychoterapeutické sekce při ČLS JEP a další aktuální

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (05.02.2020)

Účast na setkáních. Aktivní zapojování.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK