PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologický umělecký seminář - OPBP3Q504C
Anglický název: Seminar on Psychology of Art
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (07.04.2020)
Cílem předmětu je představit různé psychologicky inspirované přístupy k interpretacím filmů, literárních příběhů, obrazů, hudebních skladeb a dalších kulturních artefaktů. Hlavní pozornost bude věnována filmu. Studující budou seznámeni s hlavními přístupy a teoretickými koncepty, které lze využít při psychologickém rozboru kulturních artefaktů. Následně budou sami provádět analýzy vybraného artefaktu (filmu). Jednotlivá seminární setkání slouží k prezentacím rozborů a skupinové diskusi doprovázené odkazy a ukázkami z konkrétních filmů. Kurz je složen ze šesti setkání. Na každé setkání je určen jeden film dle společné volby všech účastníků. Příklady volených filmů: Piano, Klub rváčů, Král rybář, Mechanický pomeranč, Narušení apod. Studující navštěvující předmět jsou rozděleni do menších skupin. Každá skupina připraví na stanovený seminář prezentaci jednoho filmu, ve které se zaměří na: hlavní myšlenky (o čem film je), postavy (charakteristika a rozbor postav), vývoj filmu ("kapitoly" příběhu), způsob vyprávění, vizuálně-hudební zpracování filmu a jeho funkce pro příběh, klíčová psychologická témata a koncepty. Na semináři se následně diskutuje o obsahu a zpracování filmu a o jeho možných výkladech. Účelem předmětu je prohloubit schopnost psychologické interpretace na specifickém materiálu, kterým jsou filmy, avšak rozvíjené interpretační principy a strategie jsou využitelné i v jiných, psychologicky relevantních kontextech.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)
KULKA, Jiří. Psychologie umění, 2. přepracované a doplněné vydání. Grada Publishing as, 2008.
MIOVSKÝ, Michal; ČERMÁK, Ivo; CHRZ, Vladimír. Umění ve vědě a věda v umění: metodologické imaginace. Grada, 2010.
NIEMIEC, Ryan M.; WEDDING, Danny. Positive psychology at the movies: Using films to build virtues and character strengths. Hogrefe Publishing, 2013.
ŠÍPEK, Jiří. Psychologické souvislosti scénické tvorby. KANT, 2010.
VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič; SVATOŇ, Vladimír; ZADRAŽIL, Ladislav. Psychologie umění. Odeon, 1981.
 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)

Zápočet je udělen na základě účasti a aktivního zapojení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK