PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rodiče, učitelé a žáci ve vzájemné interakci - OPBP3Q503B
Anglický název: Parents - Teachers - Pupils in Interaction
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3Q203A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět je zaměřen na komunikaci rodiny a školy, její teorii a praxi. Důležitou součástí je nácvik komunikačních dovedností. Cílem předmětu je prohloubit znalosti a dovednosti v oblasti komunikace s rodiči žáků, komunikace v náročných situacích, formy komunikace a jejich využití v kontextu současného stavu školství a nároků na učitelskou profesi. Předmět slouží nejen těm, kteří se chystají do psychologické praxe v oblasti školství a pedagogicko-psychologického poradenství, ale i všem ostatním, kteří budou profesně komunikovat s dětmi a/nebo rodiči. Prostřednictvím předmětu studující získají vhled do fungování školy a rodiny a do jejich vzájemných vztahů. Porozumí jejich perspektivám a komunikačním kódům, ale také překážkám, které limitují vzájemnou shodu. Obsah předmětu: 1. Škola a rodina jako sociální instituce a historické proměny jejich vztahů; 2. Rodinná a školní socializace v kontextu transmise kultury; 3. Rodinné faktory a jejich vliv na vývoj dítěte; 4.Co způsobuje školní docházka v životě rodiny; 5. Rodinný příběh a místo školy v něm; 6.Rodinné výchovné praktiky a jejich vlivy na formování školní kariéry dítěte; 7. Životní a profesionální projekty mezi rodinou a školou; 8. Komunikace mezi rodinou a školou.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.01.2020)

MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika, 4, 2004.

RABUŠICOVÁ, Milada a EMMEROVÁ, Kateřina. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika, 2003, 141-151.

RABUŠICOVÁ, Milada, ŠEĎOVÁ, Klára, TRNKOVÁ Kateřina a ČIHÁČEK, Vlastimil.  Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 

RABUŠICOVÁ, Milada, TRNKOVÁ, Kateřina, ŠEĎOVÁ Klára, ČIHÁČEK, Vlastimil. O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojení se vzájemnou spoluprací. Sborník prací Filozofické fakulty. Brno: 2003.

ROLLNICK, Stephen, KAPLAN, G. Sebastian a RUTSCHMAN, Richard. Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál, 2017

VIKTOROVÁ, Ida a SMETÁČKOVÁ, Irena. Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2011.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.01.2020)

 Aktivní účast na semináři. Reflektivní deník.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK