PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praktický psychologický seminář sebezkušenostní - OPBP3Q503A
Anglický název: Seminar for Self-Experience
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/3, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 18 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Mgr. Radovan Hrubý
Vyučující: Mgr. Jitka Taušová, Ph.D.
PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3Q301A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (05.02.2024)
Předmět je založen na poznání sebe sama, svého komunikačního stylu a sociálních dovedností. Cílem předmětu je osobnostní rozvoj studentů. Studenti se na základě průběžně prostudované literatury v praktických cvičeních seznámí se základními výcvikovými aktivitami v okruzích sebepoznání, poznání Já. Toto sebepoznání je stimulováno aktivitami, které jsou cíleny především na diferenciaci sebepojetí. Dalším faktorem umožňujícím sebepoznání a podněcujícím i korekci vlastních představ je skupina, ve které se tyto aktivity prezentují. Ve skupině praktického semináře studenti získají zkušenosti a základní dovednosti práce v systému skupiny a jednotlivce v rámci skupiny vrstevníků. Reakce a projevy ostatních členů skupiny jsou významným činitelem působícím na sebereflexi a sebepojetí. Pro tento typ semináře je tedy nezbytnou aktivní účast studenta. V průběhu jednotlivých sezení si studenti dále ozřejmí základní pojmy komunikace v procesu interpersonálních vazeb v souvislosti s intrapersonální percepcí a sebereflexí na základě zpětných vazeb členů skupiny. Je tak možné získávat i náhled na motivační stereotypy. Zážitkovou formou, sebezkušeností je zobrazována teorie a praxe skupinové dynamiky včetně zátěžových situací. Ukázky psychoterapeutických technik během kurzu ilustrují možnosti jejich praktického využití. Na výuce se podílí více vyučujících, zejména dr. Valentová a dr. Jitka Taušová
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 40 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (02.02.2020)
BECKER, Christina. Jádro věci: individuace jako etický proces. Emitos, 2007.
KAST, Verena. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Portál, 1999.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2001.
MILLAROVÁ, Susanna. Psychologie hry. Panorama, 1978.
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.
TRAPKOVÁ, Ludmila; CHVÁLA, Vladislav. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Portál, 2004.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Portál, 2000.
YALOM, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Konfrontace, 1999.
ŽENATÁ, Kamila. Obrazy z nevědomí: práce v arteterapeutickém ateliéru. Portál, 2005.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (05.02.2024)

Studenti se na základě průběžně prostudované literatury v praktických cvičeních seznámí se základními výcvikovými aktivitami v okruzích sebepoznání. 

Toto sebepoznání je stimulováno aktivitami, které jsou cíleny na okruhy poznání sebe sama .

 

Dalším faktorem umožňujícím sebepoznání a podněcujícím i korekci vlastních představ je skupina, ve které se tyto aktivity prezentují. 

Ve skupině praktického semináře studenti získají zkušenosti a základní dovednosti práce v systému skupiny a jednotlivce v rámci skupiny vrstevníků.

Reakce a projevy ostatních členů skupiny jsou významným činitelem působícím na sebereflexi a sebepojetí.

Pro tento typ semináře je tedy nezbytnou aktivní účast studenta.

 

V průběhu jednotlivých sezení si studenti dále ozřejmí základní pojmy komunikace v procesu interpersonálních vazeb v souvislosti s intrapersonální percepcí a sebereflexí na základě zpětných vazeb členů skupiny. Je tak možné získávat i náhled na motivační stereotypy.

 

Zážitkovou formou, sebezkušeností je zobrazována teorie a praxe skupinové dynamiky včetně zátěžových situací. Ukázky psychoterapeutických technik během kurzu ilustrují možnosti jejich praktického využití.

 

Struktura zážitkového semináře je konstruována s návazností jednotlivých cíleně zaměřených výpovědí a vlastní prezentací o sobě přímou i nepřímou formou.

Postupně se zaměřuje na individuální hodnoty, percepci sebe druhými i na reflexi kontinua sebe od dosavadní minulosti do perspektivy budoucnosti.

 

Jednotlivá témata jsou zobrazována nejen verbální formou, ale i pomocí využití prvků arteterapeutických, muzikoterapeutických, dramaterapeutických i relaxačních technik.

 

Schéma setkání obsahuje vždy dvě části: úvodní danou rozehřívací techniku uvedení do práce se skupinou, dále pak individuální prezentaci zadané práce, kterou mají studenti zpracovat od setkání do dalšího pokračování. 

Ve druhé části následuje nová aktivita, hra nebo cvičení, reflexe a zpětné vazby a zadání dalšího úkolu pro zpracování do příštího setkání skupiny.

 

 

I v tomto semináři platí základní působení faktorů na prožívání jednotlivce i prožívání skupinové :

 

1.členství, sounáležitost, podobnost

2. emocionální podpora, empatie, porozumění, koheze a akceptace

3.pomoc jiných a jiným - její přijímání a dávání

4.sebeexplorace a sebeprojevení 

5.odreagování

6. zpětná vazba, možnost konfrontace

7.vhled

8. korektivní emocionální i sociální zkušenost

9. získání zkušeností a nácvik chování

10. nové informace, sociální dovednosti, pochopení zákonitostí

 

 

Výsledkem je zpravidla zlepšení komunikace, zanedbatelná není ani kataraktická funkce při vyjadřování emocí. Je možná i korektivní rekapitulace prožitků primární rodinné skupiny. Procvičuje se aktivně i schopnost přijímat odpovědnost za své rozhodování a chování. 

 

 

Pro práci v zážitkovém semináři platí základní pravidla a podmínky pro možnost sebepoznávání i poznávání druhých ve skupině, tedy především zásada zachování důvěrnosti informací, která podmiňuje vytvoření pocitu bezpečí, důvěry a poskytuje možnost otevřenosti projevů a sdělení jednotlivých účastníků. Průběžně je zvýrazňována i problematika a kontraproduktivita parakomunikace. 

V průběhu tohoto semináře jsou studentům prezentovány základní etické principy práce s klienty.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (05.02.2024)

Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast na seminářích v rozsahu alespoň 85%. A plnění průběžných úkolů zadaných vyučujícím.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK