PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní komunikace ve výchově a vzdělávání - OPBP3Q501B
Anglický název: Intercultural Communication in Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3Q102A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět se věnuje na otázkám výchovy a vzdělávání v kontextu kulturní a etnické plurality současného globalizovaného světa. Zaměří se především na kontexty migrace a postmigračních procesů. Bude se ale také zabývat situací marginalizovaných skupin. Předmět je koncipován tak, aby poznatky z něho byly dobře využitelné pro psychologickou praxi, zejména v oblasti školní a poradenské psychologie. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1. Úvod - kultura a limity tohoto konceptu, 2. Kulturní diverzita, 3. Etnicita a identita, 4. Globální sever a globální jih, 5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci, 6. Důvody migrace, 7. Adaptace - kulturní šok, 8. Integrace x asimilace, 9. Transnacionální identity, 10. Postoje majority - předsudky, 11. Způsoby zvládání předsudků, 12. Role státu a jeho institucí, 13. Škola a menšiny
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (02.02.2020)

BITTNEROVÁ, Dana, DOUBEK, David a LEVÍNSKÁ, Markéta. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011.

GELLNER, Arnošt. Národy a nacionalismus. Praha: H+H, 1993.

HADJ MOUSOVÁ, Zuzana. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o, 2009.

KOSTELECKÁ, Yvona, HÁNA, David a HASMAN, Jiří. Integrace žáků – cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2017.

MORGENSTERNOVÁ, M. a ŠULOVÁ, L. Interkulturní psychologie. Praha: Karolinum 2009.

PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004.

STUCHLÍKOVÁ, Iva a VOKROJOVÁ, Nela. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků – specifikum vietnamské kultury. Pedagogika, 2013, 63(1), s. 5-24.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (02.02.2020)

Účast na kurzu 70%, závěrečná esej - písemná zkouška založená na kompetenci interpretovat situaci dítěte/mladého muže/ženy, kteří se ocitají v situaci definované setkáním dvou a více kultur.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK