PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny psychologie - OPBP3Q201A
Anglický název: History of Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBP3Q308A, OPBP3Q502B
Je záměnnost pro: OPBP3Q207A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Cílem předmětu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl. Předmět je strukturován do následujících temat: 1) Psychologie přírodních národů, 2) Psychologie v rámci duchov. systémů nejstarších civilizací, 3) Psychologie a mytologie, 4) Psychologie u předsokratiků, 5) Platónova a Aristotelova psychologie, 6) Psychologie na sklonku antiky a v ranném středověku, 7) Psychologie ve vrcholném a pozdním středověku, 8) Psychologie v renesanci, 9) Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu, 10) Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu, 11) Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny, 12) Psychologie v Kantově kritické filosofii, 13) Hegel a psychologie, 14) Romantismus a psychologie, 15) Positivismus a psychologie, 16) Psychologie a vývojové teorie, 17) Psychologie a marxismus, 18) Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům, 19) Shopenhauer jako psycholog, 20) Nietzsche jako psycholog.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.01.2023)

Předpokládaná zátěž studenta

Samostudium literatury (za semestr): 30 hod

Příprava na zkoušku a zkouška: 80 hod

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)

a) základní studijní literatura:

PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006

HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000.

NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995.

 

b) doporučená studijní literatura:

HOMOLA, M. Dějiny psychologie. Olomouc, FFUP 1990.

HOSKOVEC, J., NAKONEČNÝ, M. a SEDLÁKOVÁ, M. Psychologie XX. století. Praha: Karolinum 2002.

MADSEN, K. B. A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam: North-Holland, 1988.

SEDLÁKOVÁ, M. Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981.

STAVĚL, J. Antická psychologie. Praha: SPN, 1972.

TARDY, V. Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha: SPN, 1966.

WATSON, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 7, 1971, s. 311-322.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (30.01.2023)

  • OBSAH A CÍL PŘEDMĚTU: Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých psychologických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd, a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivých přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozborům významných děl.

            NÁVAZNOST: Předmět sleduje vývoj psychologického myšlení až po sklonek 19. století. Takto je předpokladem pro navazující předmět "Přehled psychologických systémů", který sleduje základní psychologické přístupy a paradigmata od počátku 20. století až do současnosti.

           POŽADAVKY NA UKONČENÍ: Krátká písemná práce plus zkouška písemnou formou (obojí bude podrobně specifikováno v průběhu kursu)

  • První přednáška: Obsah a cíl předmětu, zadání písemné práce, celkový přehled probíraných témat

- Proč dějiny psychologie?

- různé interpretace, různé příběhy DP: "Jak se psychologie nakonec přece jen stala opravdovou vědou" versus: "O ztracené a znovunalézané duši psychologie".

- zadání písemné seminární práce

- celkový přehled dějin psychologie probíraných v rámci tohoto předmětu

- započetí výkladu prvního okruhu "Psychologie přírodních národů"

 

  • Druhá přednáška: Psychologie přírodních národů a nejstarších civilizací

- dokončení celkového přehledu (příběhu) dějin psychogie (jako kontextu pro jednotlivé probírané okruhy)

- první okruh: psychologické představy u přírodních národů / DP-2

- druhý okruh: psychologické myšlení u nejsarších civilizací (Egypt, Izrael, Čína, Indie)

 

  • 3. přednáška: Psychologické myšlení v nejstarších civilizacích - pokračování

- pojetí stavů vědomí v hinduismua buddhismu

- typy buddhistické meditace

- psychologie a jóga

- Starý Egypt a Izrael: psychologické představy

 

  • 4. Antická psychologie: od mýtu k logu

- dokončení: Izrael a Čína

- mýtus jako "podloží" psychologie / různá pojetí mýtu a mytologie

- poznání pomocí mýtu (příběh Fauna pronásledujícího nymfu Syrinx) versus poznání pomocí logu, pojmu (sublimace)

- mýty a mystéria (dionýská, orfická, eleusinská)

- hlubinně psychologická interpretace (Narcis, Eros a Psýché)

- bohové (Řecko) a planety (Řím) jako mytické prototypy osobnostních vzorců (př. žoviál, Saturnova nemoc)

- Dionýsos a Apollón

 

  • 5. Antická psychologie

- od mýtu k logu, dokončení (bohové-planety jako mytické prototypy archetypálních osobnostních vzorců)

- pojetí duše v Homérových eposech

- Herakleitos

- Empedokles a Demokritos

- Pythagoras

 

  • 6. Antická psychologie - pokračování

- Pythagoras

- Sofisté

- Sokrates

- Platón

 

          7- Antická psychologie: psychologické představy u stoických filosofů

- Stoické pojetí afektů

- Seneca, Epictetos, Marcus Aurelius

- paralely ke stoickému pojetí (KBT, existenciální psychologie)

 

  • 8. Konec antiky a raný středověk

- několik rozdílů mezi antickým myšlením a židovsko-křesťanskou tradicí

- Filón Alexandrijský (spojení židovského myšlení a Platonismu)

- novoplatonismus, gnóse, hermetismus

- psychologické představy v rámci novoplatónského emanačního schématu

 

  • 9. Psychologické představy ve středověku

- sv. Augustin (pojetí vůle, paměti, prožívání času)

- psychologické představy v rámci středověké křesťanské mystiky

- triáda: 1) smysly - 2) mohutnosti (paměť, rozum, vůle) - 3) duchovní jádro (Božská jiskra)

- Dionýsos Areopagita (novoplatónské schéma), sv. Bonaventura (oko smyslů, oko rozumu, oko ducha-kontemplace)

- pojetí psycho-spirituálního vývoje u sv. Jana od Kříže a sv. Teresie z Avily

- paralely v transpersonální psychologii

 

  • 10. Sklonek středověku, renesance, počátek novověku

- sklonek středověku: františkánští myslitelé (R. Bacon, Occam) / středověké legendy / Dante

- proměna myšlení v Renesanci

- Francis Bacon

- renesanční a pozdější hermetismus: Paracelsus, Jacob Boehme

- René Descartes

Dále viz text na moodle: "dějiny psychologie - novověk - vybrané postavy"

X) Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu,

 

X) Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu

X) Psychologie v Kantově kritické filosofii gel a psychologie

 

X) Positivismus a psychologie

 

X) Psychologie a vývojové teorie

 

X)Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům

 

X) Shopenhauer jako psycholog

 

X) Nietzsche jako psycholog.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (30.01.2023)
  POŽADAVKY NA UKONČENÍ: Krátká písemná práce plus zkouška písemnou formou (obojí bude podrobně specifikováno v průběhu kursu)
Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (30.01.2023)

Studijní opory (PP presentace  a učební texty ve wordu) jsou přístupné na moodle tohoto předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK