PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zvládání studijních nároků a duševní rovnováha - OPBP3Q102
Anglický název: Study requirements management and mental balance
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Mgr. Kristýna Janyšková, Ph.D.
PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kristýna Janyšková, Ph.D.
PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.02.2023)
Volitelný předmět je určen studentům se speciálními potřebami, kteřívmají obtíže se zvládáním studijních nároků. V rámci kurzu se studenti seznámí se zákonitostmi organizace času, s možnostmi efektivní přípravy na hodiny a na zkoušky (včetně obhajoby a SZZ), společně se zaměříme na prozkoumání potenciálu různých metod, které pomáhají eliminovat stres a zátěž, a to jak na úrovni osobnostní, tak individuální. Studenti si budou moci vyzkoušet řadu užitečných technik, ze kterých si každý bude moci dle své preference vybrat takové, které jsou ideální právě pro něj. Tyto techniky pak může praktikovat nejen v rámci studia, ale také v běžném životě. Kromě přednáškových prvků budou zařazovány aktivity, které přispívají reflektivní formou k dalšímu rozvoji osobnosti studenta na vysoké škole. Jedná se o 4 bloky po 3 hodinách. Témata: Efektivní příprava a soustředění, Mindfulness, Imaginativní techniky, Relaxační techniky, Techniky práce s tělem. Termíny sekávání budou plánovány s ohledem na časové možnosti účastníků.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (15.02.2022)

Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.

  • Výuka - 24 hodin (bude zajišťována blokově) - 12 hodin přednášky, 12 hodin semináře
  • Příprava na semináře, skupinové aktivity mimo výuku - 24 hodin
  • Samostudium 20 hodin
  • Reflexe aktivit na semináři - zápočtová práce 7 hodiny

V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy Zoom, bude k dispozici Moodle se studijními oporami.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (15.02.2022)

GRUBER, David. Prokrastinace – odklad, který mrzí. Gruber-TDP, 2013.

Jak napsat závěrečnou vysokoškolskou práci. Dostupné z: https://www.studentpoint.cz/jak-napsat-zaverecnou-vysokoskolskou-praci/.

LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace: Jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil Publishing, 2013.

Nešpor, Karel. Přirozené způsoby zvládání stresu. Praha: Raabe, 2019.

PedInfo. Jak se zorientovat ve studiu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, 2021/2022. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedinfo/

Rady pro prváky - Jak efektivně zvládnout vš studium. Dostupné z: https://www.vejska.cz/clanky/53431.

SpecInfo. I. Nástup do studia – praktické informace pro studenty se speciálními potřebami. Dostupné z: https://pedf.cuni.cz/PEDF-260.html.

ŠPOK, Dalibor. Zatočte s prokrastinací [seriál]. In: Psychologie.cz [online]. Dostupné z: https://psychologie.cz/zatocte-s-prokrastinaci/

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kristýna Janyšková, Ph.D. (15.02.2022)

Témata předmětu

1.    Stanovení cílů

2.    Jak si zorganizovat čas

3.    Jak si naplánovat zkouškové období, SZZ, obhajobu

4.    Jak zvládnout povinnou literaturu

5.    Prokrastinace a jak s ní bojovat

6.    Motivace - její hledání a udržení

7.    Technika mindfulness

8.    Imaginativní techniky

9.    Relaxační techniky

10.   Techniky práce s tělem

11.   Náročné situace, stres a jeho zvládání, psychohygiena

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (15.02.2022)

Výstupem z předmětu je zápočet. Studenti ho obdrží za aktivní účast na seminářích (účast na aktivitách) a za závěrečnou reflexi, kterou studenti zpracují na základě pokynů vyučujících.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK