PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ontogenetický vývoj řeči a jazyka - OPBP1S162B
Anglický název: Development of Speech and Language
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (14.09.2018)
Seminář nabízí možnost studia problematiky vývoje jazykových schopností a řeči předškolního a raně školního dítěte a to v souvislosti s rozvojem gramotnostních dovedností. Teoretická východiska problematiky jsou představována v oporách aktuálního zahraničního i domácího výzkumu tak, aby umožňovala základní orientaci studenta v této problematice pro potřeby praxe pedagogiko psychologického poradenství. Seminář si rovněž klade za cíl motivovat studenty k vlastnímu výzkumu v této oblasti, vytváří tedy předpoklady pro sestavení projektu absolventské práce.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (14.09.2018)

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (25.02.2022)

Hodnocení studenta v semináři  zahrnuje:

- Průběžnou docházku/ účast na seminárních setkáních minimálně 50% (seminární setkání se konají prostřednictvím aplikace MS Teams. 

- Studenti pro ukončení kurzu zpracovávají seminární práci, kterou na konci přednáškového cyklu prezentují ostatním kolegům v semináři. 

 Termín pro odevzdání seminárních prací/prezentace projektů: k poslednímu blokovému setkání v kurzu

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (14.09.2018)

Témata:

1) Studium jazykových schopností a gramotnosti jako psychologické téma

2) Psycholingvistický přístup ke studiu gramotnosti a jeho specifické znaky

3) Vývojový vztah jazykových dovedností a rozvoje gramotnosti (struktura jazykových schopností a jejich úloha ve vývoji gramotnosti)

4 - 7)  Vývoj jazykových schopností (předjazykové období, slovní zásoba, gramatika,fonologické schopnosti 

8 - 10)  Diagnostika jazykových schopností

11- 12) Pruchy vývoje jazykových schopností

13 ) Otázky metodologie výzkumu jazykových schopností a gramotnosti

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK