Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
Student se seznámí s oblastí komunikace a narušené komunikační schopnosti; seznámí se se základními pojmy z oblasti logopedie - s předmětem vědního a studijního oboru, s jeho historií i současným systémem poskytování logopedické intervence v rezortu školství i zdravotnictví. Bude znát jednotlivé druhy a kategorie narušené komunikační schopnosti, seznámí se s vývojem řeči i jeho narušením.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
Students will be acquainted with the issue of communication and communication disorders. The basic concepts of speech therapy will be explained (the subject of science and study, the historical and current speech therapy provision in the educational and health care systems). Students will be also acquainted with kinds and categories of communication disorders, speech development and its pathology.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kaitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
KLENKOVÁ, J. Komunikační schopnosti vývojově postižených dětí - dětí s DMO v raném věku. Speciální pedagogika, 2002, roč. 12, č. 3, s. 190-196. ISSN 1211-2720.KLENKOVÁ, J. Vývoj komunikačních schopností dětí v raném věku, komunikační interakce matka-dítě. Komenský, 2002, roč. 127, č. 1, s. 38-40. ISSN 0323-0449.
KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6.
KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.
Další studijní prameny a odborná literatura je zadávána v průběhu výuky.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kaitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
KLENKOVÁ, J. Komunikační schopnosti vývojově postižených dětí - dětí s DMO v raném věku. Speciální pedagogika, 2002, roč. 12, č. 3, s. 190-196. ISSN 1211-2720.KLENKOVÁ, J. Vývoj komunikačních schopností dětí v raném věku, komunikační interakce matka-dítě. Komenský, 2002, roč. 127, č. 1, s. 38-40. ISSN 0323-0449.
KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6.
KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
Komunikace, komunikační kompetence,vědní obor, zabývající se patologí v komunikačním procesu, historie oboru logopedie, předmět vědního oboru. Systém logopedické intervence v České republice a ve světě. Ontogeneze řeči, patologie ve vývoji řeči, narušený vývoj řeči, vývoj řeči opožděný, vývoj řeči u jedinců s mentálním postižením, specificky narušený vývoj řeči. Fonetické a fonologické poruchy, možné přístupy k dětem s obtížemi ve vývoji artikuace.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
Communication, communication competence, the field of science, history of speech therapy, the subject of scientific field. Provision of speech therapy intervention in the Czech republic and abroad. Ontogenesis of speech and language, speech development pathology, developmental speech and language disorder, delayed speech and language development, speech development in individuals with intellectual disability, specific language impairment. Phonetic and phonological disorders and possible approaches to children with articulation disorders.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (02.02.2020)
- 80% účast
- splnění zadaných úkolů a seminárních prací;
- zkouška formou písemného testu, k úspěšnému splnění nutné 75% správných odpovědí.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
- 80 % attendance at lesson
- written exam, 75 % of the correct answers are necessary