PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvantitativní metodologie I - OPBP1Q108A
Anglický název: Quantitative research I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Alena Škaloudová, Ph.D.
Záměnnost : OBPS13111, OBPS13511
Je prerekvizitou pro: OPBP1Q122A, OPBP1Q112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (29.02.2020)
Kurz se zaměřuje na kvantitativní výzkumné designy v psychologii (deskriptivní, korelační, experimentální) a na konkrétní metodologické postupy, které se v rámci těch designů využívají. Největší pozornost bude věnována statistickým metodám analýzy dat. Základní pojmy, se kterými se v kurzu pracuje: statistika deskriptivní a induktivní, základní a výběrový statistický soubor, reprezentativní výběr. Pořizování výběrů, statistické znaky a jejich typy, rozsah výběru, zjišťování a zápis statistických dat, datová tabulka. Chyby v datech a jak se jim vyhnout. Frekvenční tabulka, intervalové třídění dat. Grafická znázornění naměřených dat. Základní statistické charakteristiky: Střední hodnoty, míry rozptýlenosti, míry koncentrace. Základní pojmy počtu pravděpodobnosti. Normální rozdělení. Základy statistické indukce, teorie odhadu. Základy testování hypotéz: Nulová a alternativní hypotéza, chyba 1. a 2. druhu, hladina významnosti. Korelační test. T-test. Chí-kvadrát test. MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (17.05.2019)

Po absolvování kurzu by měl student

1) znát výzkumné designy v psychologii, znát rozdíly mezi nimi, identifikovat jejich silné a slabé stránky;

2) znát základní pojmy deskriptivní a induktivní statistiky (základní a výběrový statistický soubor, rozdělení, střední hodnoty, rozptyl, hypotéza, chyba prvního a druhého druhu, statistická významnost);

3) umět vytvořit datovou tabulku (dataset);

4) provést statistickou analýzu dat ve statistickém programu (v rámci kurzu budeme používat program Jamovi) - popisná statistika, korelační analýza, porovnávání středních hodnot (t-test, analýza rozptylu), analýza četností a jejich rozdělení (chí-kvadrát).

Literatura
Poslední úprava: Alena Škaloudová, Ph.D. (01.02.2018)

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

ŠKALOUDOVÁ, A.: Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (18.02.2021)

Přednáška a seminář nejsou oddělené, ve douhodinovém bloku se vzájemně prolínají podle potřeb studentů. Studenti budou pracovat ve 2-4 členných skupinách. Kurz bude v tomto semestru vyučován online. Přednášky i semináře budou probíhat v prostředí MS Teams. Tým najdete, přihlásíte-li se svým univerzitním účtem (vasecislo@cuni.cz) do MS Teams. Kód pro přihlášení do týmu je 2ks2pk9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (16.01.2019)

Zkouška probíhá jako diskuse nad seminární prací, kterou budou studenti tvořit v průběhu kurzu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (17.05.2019)

Výzkumné designy v psychologii

Formulace hypotéz

Deskriptivní statistika (míry centrální tendence, míry rozptýlenosti, normální rozdělení)

Testování hypotéz - statistické testy (korelace, porovnávání průměrů, analýza rozptylu, test asociace) a jejich interpretace (p-hodnota, effect size)

 

Podrobnosti a studijní materiály v Moodlu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (17.05.2019)

1. Docházka. V odůvodněných případech je po dohodě s vyučující možné část docházky prominout.

2. Seminární práce

3. Ústní zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK