PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biologie člověka pro psychology - OPBP1B141B
Anglický název: Human biology for psychologists
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)
Základní přehled vývoje a funkce jednotlivých orgánových soustav lidského těla. Důraz je kladen na stavbu, vývoj a růst kostí, proměny kostry během života a rozdíly ve stavbě mezi muži a ženami. Z dalších orgánových soustav se zaměříme především na systémy řízení růstu a funkce těla, hormonální a nervovou soustavu. Základní přehled vývoje dítěte a jeho schopností
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)

Získat základní poznatky o stavbě těla a ontogenezi dítěte od narození do dospělosti.

 
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)

DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc, Epava l995.

DYLEVSKÝ I., DRUGA, R, MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. Grada 2000

NAŇKA O., ELIŠKOVÁ M. (2009). Přehled anatomie (Druhé, doplněné a přepracované vydání). Praha: Koedice GALÉN - KAROLINUM; ISBN Karolinum 978-80-246-1717-6

FLEISCHMANN, J., LINC, R. Anatomie člověka I, II, SPN, Praha 1964.

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (12.10.2017)

Předmět je ukončen zkouškou, součástí jsou:

  • seminární práce nebo jiná dohodnutá povinnost
  • zápočtový test
Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)

Základní změny ve stavbě těla od novorozence po pubescenta.

Vývoj opěrně-pohybového systému člověka - vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému – komplexnost osifikace, vývoje svalů a dozrávání nervového systému

Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh

Dýchací systém - vývoj, stavba a funkce – vývoj dýchání u dětí, trávicí soustava - základní stavba a funkce, změny po porodu, kojení, složky potravy. Význam vývoje vylučovací a pohlavní soustavy - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození, možné poruchy a změny – možnosti prevence

Vývoj a základní stavba nervové soustavy a žlázách s vnitřní sekrecí - stavba, funkce a vývoj se zaměřením na CNS, řízení organismu, změny v průběhu dětství. Základní informace o hormonálním systému a hormonálním řízení růstu – funkce růstových hormonů, jejich poruchy a dopad na vývoj jedince

Vývoj motoriky a biologických předpokladů pro rozvoj učení a kognitivních schopností, problematika lehkých motorických poruch, mozkových disfunkcí a možná prevence

Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období

Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence

Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika

Postnatální předškolní: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, mladší dětství, genetické aspekty postnatální růstu – prevence vývojových poruch u předškolních dětí – např. luxace, motorické disfunkce

Postnatální vývoj – pozdní dětství a pohlavní maturace, střední a pozdní dětství a období maturace, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (12.10.2017)

Odevzdání seminární práce nebo jiné dohodnuté povinnosti

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK