Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Cílem povinné oborové praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky/logopedie. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech s úzkou vazbou na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe. Oborová praxe II navazuje na zkušenosti studentů získané v předmětu Oborová praxe I a v souvisejícím reflektivním semináři I. Poskytuje studentům příležitost aplikovat teoretické znalosti osvojené v předmětech profilujícího základu, zejména předmětech Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením a Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností. Rozšiřuje působení studentů na přiděleném pracovišti o dílčí asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka. Studenti vstupují do praxe s cílem osvojit si základní odborné znalosti a dovednosti podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Praxe je realizována ve školách, kde studenti mají možnost sledovat metody a formy práce s žákem, působení učitele, asistenta pedagoga, speciálního pedagoga, a do těchto aktivit se osobně zapojit. Záměrem je vést studenty k aplikaci teoretických poznatků do speciálněpedagogické praxe a osvojování dovednosti reflektovat získané zkušenosti ve speciálněpedagogickém terénu. Praxe probíhá ve školách a školských zařízeních podle parag. 16 odst. 9. Je organizována jako praxe asistenční pod supervizí se zaměřením na vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením.
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the mandatory professional practice is to consolidate general, professional and special pedagogical, special pedagogical and psychological knowledge by verifying it through practical application. Compulsory professional practice subjects are included in all years of the bachelor's study program in such a way that their focus enables the systematic development of the student's competencies in the field of special education. The portfolio of professional practice is used as an evaluation tool for formative assessment. The focus of practices and their fulfillment is closely connected with the content of the simultaneously ongoing subject of reflection on pedagogical practice. Field practice I is designed as listening and has a strong motivational character. Its goal is to verify general knowledge by observing educational processes and comparing them with educational constructs in the context of variables influencing the socialization of people with disabilities in all age groups. It enables students to observe the work of special educators in organizations of the non-profit sector (state and non-state), in social service facilities. Students have the opportunity to get the necessary orientation in the diagnostic and intervention methods of the work of a special pedagogue in a multidisciplinary approach.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.
Přímá výuka:
· cvičení 24 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 60 hodin
· oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin
Příprava na zápočet: 30 hodin celkem
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Povinná literatura
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.
Doporučená literatura:
MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.
DYTRTOVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.
SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.
NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Student pokračuje v práci s portfoliem oborové praxe. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (vede záznamy z hospitací, rozhovorů s klienty/žáky, vytváří přípravy na vlastní asistentskou praxi, provádí průběžné hodnocení vlastní praxe).
Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II.
Obsahové vymezení:
seznámení s vybraným pracovištěm;
plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga;
vedení záznamů formou portfolia;
rozbory vlastní asistentské praxe, reflexe.
Studenti využívají elektronický systém podpory v Moodle, kam vkládají zpracované úkoly.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Áktivní účast na souvislé praxi. Povinná 100 % účast na praxi v daném školském zařízení.