Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Předmět reflektuje praktické působení studentů na pracovištích, při nichž uplatňují své teoretické znalosti a získávají nové zkušenosti s realitou profese. Jejich zkušenosti z oborové praxe II jsou následně předmětem společné diskuse i osobní konzultace s vedoucím praxe. V předmětu Oborová praxe II studenti vstupují do praxe na přiděleném pracovišti, kde své hospitační aktivity rozšiřují o asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka – speciálního pedagoga v praxi. Student se zapojuje do činností ve vybraném školském zařízení a připravuje si materiál pro "reflexi praxe", která následuje. Předmět Program řízené reflexe speciálního pedagoga II vytváří prostor pro sdílení zkušeností z oborové praxe, pro výměnu informací získaných plněním jednotlivých úkolů přímo v praxi. Studenti provádějí reflexe k praxi, jejichž významnou součástí je supervize. Zjištění zaznamenaná do portfolia jsou vzájemně reflektována pod supervizí vyučujícího. Supervize vede studenty k hlubšímu porozumění problematiky a profesionalizaci odborných činností.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (11.09.2023)
The course reflects students' practical workplaces where they apply their theoretical knowledge and gain new experience with the reality of the profession. Their experience in the field practice II is then the subject of joint discussion and personal consultation with the practice supervisor. In the Field Practice II course, students enter practice at an assigned workplace, where they extend their hospitality activities to include assistant work under the supervision of a designated worker - a special educator in practice. The student engages in activities in the selected school setting and prepares material for the "practice reflection" that follows. The course Program of Guided Reflection of Special Educator II creates a space for sharing experiences from the field practice, for exchange of information obtained by performing individual tasks directly in practice. Students conduct reflections on practice, of which supervision is an important part. The findings recorded in the portfolio are peer-reflected under the supervision of the instructor. Supervision leads students to a deeper understanding of the subject matter and to the professionalisation of professional activities.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.
Přímá výuka:
· cvičení 24 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 50 hodin
· oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin
Příprava na zápočet: 30 hodin celkem
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.
Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:
Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Povinná literatura
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.
Doporučená literatura:
MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.
DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.
SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.
NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Obsahové vymezení:
Využívání portfolia v průběhu odborné praxe
Asistenční činnost, příprava, sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení.
Shrnující reflexe oborové praxe II.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (10.09.2022)
Vložení dokumentace praxe (záznamy z hospitací, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe, potvrzení o účasti na praxi a potvrzení o mlčenlivosti) do Moodle (bude upřesněno v rámci seminářů).