PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Dějiny hudby I - OPBH2H115A
Anglický název: History of Music I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 45 / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
Neslučitelnost : OEB2308415
Záměnnost : OEB2308415
Je prerekvizitou pro: OPBH2H117A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (24.09.2018)
Čtyřsemestrální přednáška a cvičení se snaží zprostředkovat ucelený pohled na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr hudbě 19. století a jeden semestr hudbě 20. století. V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, celá díla a proposlouchání předepsaných ukázek spadají do samostudia studentů. Sylabus dále obsahuje údaje o prvním semestru, tedy o hudbě do roku 1600.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (24.09.2018)

Cílem předmětu Dějiny hudby I. je seznámit studenty se základními body dějin hudby do roku 1600, přiblížit hlavní hudebně-historické události, představit významné hudební osobnosti v souvislostech a poskytnout studentům dostatek podnětů a podkladů pro další samostudium hudebních dějin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (24.09.2018)

Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981

Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi, 2Praha 1988

Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby, 2Praha 1989

Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000

Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-VI, Praha 2005 nn.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (16.09.2020)

1) min. 70% docházky a aktivitu při společné diskusi nad přečtenými úryvky odborných textů (jde i o seminář, s aktivní účastí se tedy počítá)

2) přípravu pracovního listu v termínu dle rozpisu, který bude představovat zadané (=domluvené) téma. List bude zpracován jako hravá aktivita: doplňovačka, křížovka, jiný zajímavý testík, hra, poznávačka apod. Vždy bude zahrnut konkrétní odkaz na hudební ukázku, z níž bude vycházet / jíž se bude věnovat. Dále budou samozřejmě uvedeny všechny zdroje podle běžných citačních norem. 

3) úspěšné absolvování testu, který bude zahrnovat i poslechovou část 

(kdo testem projde nad hranici 85%, nebude muset v rámci souborné zkoušky z DH absolvovat ústní zkoušku za toto období = nebude losovat otázky za DH I) 



Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (23.09.2020)

Distanční výuka bude koncipována takto: 

  • v čase přednášky budou zveřejněny a studentům zaslány odkazy na videopřednášky + ppt prezentace
  • budou probíhat synchronní konzultace přes domluvené kanály
  • v prostředí Moodle bude k dispozici handout či text z "Handparatatu", týkající se tématu (asynchronní výuka)
  • pokud nebude možné konat zkoušku v prezenční podobě, atestace bude realizována v Moodle + případně osobní on-line zkouškou v domluvených časech a prostředích

 

 

Okruhy otázek k atestaci / Sylabus

 

Součástí otázek jednotlivých okruhů tvoří i základní přehled o periodizaci daného období, dobové filosofické či estetické reflexi hudby a celkových kulturně historických a sociálních souvislostech.

a) Hudba do počátku 17. století


1) Hudba nejstarších období
2) Gregoriánský chorál – „římsko-franská syntéza“
3) Struktura mše a její stručný vývoj do r. 1600 na příkladech, officium
4) Světská lyrika – trubadúři, truvéři, minnesang, meistersang
5) Organální vícehlas; Notre-Dame a polyfonie 13.století, Ars antiqua
6) Ars nova; skladatelské osobnosti 14.století (Vitry, Machaut, Landini)
7) Geneze moteta; generace franko-vlámských skladatelů
8) Světská a duchovní hudba období renesance se zaměřením na vokální druhy
9) Instrumentální hudba renesance na příkladech
10) Monteverdi a přerod hudby a estetiky na přelomu 16. a 17. století
11) Zrod opery jako druhu 
12) Specifika hudební kultury v českých zemích do r. 1600

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK