PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky německého jazyka - OPBG3G041A
Anglický název: Introduction to the didactics of the German language
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 7 / 7 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (10.01.2024)
Cílem předmětu je v rámci přednášek zprostředkovat studentům základní poznatky z didaktiky německého jazyka. Studenti si osvojí základní poznatky z oblasti využití médií ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Zároveň se seznámí s principy projektového vyučování, a to i s využitím médií. Obsah předmětu tvoří témata: Média ve vyučování němčiny jako cizího jazyka; Informační a odborné zdroje; Principy projektového vyučování; Tandemová výuka v němčině, Formy hodnocení ve výuce NJ; Měření a zjišťování efektivity vzdělávacího procesu. V rámci seminářů si studenti prohlubují poznatky a praktické dovednosti získávané v kurzu Didaktika německého jazyka I.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 16 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (23.01.2024)

Povinná:

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

BRASH, B., PFEIL, A. Unterrichten mit digitalen Medien. München: Goethe-Institut  e.v., 2017. ISBN 978-3-12-606981-6.

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9.

NIEWELER, A. Fremdsprachen unterrichten. Ein Ratgeber für Studium und Unterrichtspraxis. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2019. ISBN 978-3-12-920375-0.

RÖSLER, D, WÜRFFEL, N. Lehr- und Lernmedien. Neubearbeitung. München: Goethe-Institut  e.v., 2020. ISBN 978-3-12-676208-3.

Doporučená:

BLELL, G., LÜTGE, Ch. Fremdsprachendidaktik und Lehrerbildung – Konzepte, Impulse, Perspektiven. Münster: LIT Verlag, 2012. ISBN 978-3-643-11399-3.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika)

ČERNÝ, M. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-2010-9233-4.

DVOŘÁKOVÁ, M. Evaluace jako nástroj zjišťování kvality v dalším vzdělávání. 2020.

FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha. EDUkační LABoratoř, z.s., 2021. ISBN 978-80-242715-2-1.

KIRKPATRICK, Donald L. a James D. KIRKPATRICK. Evaluating training programs: the four levels. 3rd ed. San Francisco: Berrett-Koehler, 2006. ISBN 1-57675-348-4.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und ZweitspracheEin Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

WILLIAM, D., LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení. Praha. EDUkační LABoratoř, z.s., 2016. ISBN 978-80-906082-7-6.

ZOUNEK, L. a kol. E-Learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2016.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (23.01.2024)

Témata:

Média ve vyučování němčiny jako cizího jazyka

Informační a odborné zdroje

Principy formativního hodnocení a responzivní výuky ve výuce němčiny

Principy projektového vyučování

Tandemová výuka v němčině

Formy hodnocení ve výuce NJ

Měření a zjišťování efektivity vzdělávacího procesu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (10.01.2024)

- aktivní účast na semináři (80 %)

- čtení odborných článků a plnění úkolů v rámci přípravy na semináře

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK