PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe s reflexí - OPBF4F042A
Anglický název: Professional Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Předmět dovolí studentům konkretizovat poznatky a dovednosti z předmětu Didaktika FJ I. Během samostatného působení ve výuce na zvoleném typu školy či dalších vzdělávacích zařízeních a pod vedením zkušeného pedagoga či lektora bude mít možnost pochopit základní problémy spojené s edukační realitou a reflektovat ji skrze teoretickou i praktickou činnost na fakultě. Student si vytvoří “didaktický deník” a formuluje osobní seznam klíčových otázek pro další přípravu na návazné studium učitelství. Součástí předmětu je i společná reflexe praxe. Student se rovněž seznámí se základními observačními a evaluačními nástroji (záznamové observační archy a techniky pozorování). Tématy observace a reflexe jsou např.: Škola a místo předmětu v ní, Jazyková třída, Učitel a lektor jazyka, Žák a student, Didaktický materiál, ŠVP, Observace výuky, Reflexe hodiny, Cizí jazyk jako zájmová činnost.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut (příprava na výuku je individuální, podle pokynlů vedoucího učitele)
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin (hledání odpovědí na praktické problémy v teoretické literatuře kurzu Didaktika FJ I a učebnicích)
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin (učebnice, pracovní sešity, metodické příručky pouřívané na konkrétní škole)
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin (zpracování portfolia, společná reflexe)

Seminární práce 10 hodin (portoflio)

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; MAZÁČOVÁ, N.; KRČMÁŘOVÁ, T.; KOSTKOVÁ, K.; KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

PESCHEUX, M.  Analyse de pratique enseignante en FLE/S. Paris: L´Harmattan, 2007.

TELLIER, M., CADET, L. (dir.)  Le corps et la voix de l´enseignant : théorie et pratique. Paris: Maison des Langues, 2014.

ALEXANDRE, D. Les méthodes qui font réussir les élèves. Paris : ESF éditeur, 2011.

PERETTI, A. de, MULLER, F.  Mille et une propositions pédagogiques. Paris : ESF éditeur, 2008.

DUVILLARD, J.  Ces gestes qui parlent. Paris : ESF éditeur, 2016.

PERRENOUD, P.  Métier d’élève et le sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF éditeur, 1994.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (25.01.2024)

12 hodin praxe ve školách a zařízeních.

Zpracování reflektivního portfolia a reflexe s vyučujícím. (Portfolio lze případně předložit po opravě a doplnění ke druhému posouzení)

Zpracování průběžných úkolů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK