Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Předmět studentům dovolí seznámit se se základními koncepty didaktiky cizích jazyků (francouzštiny) a jejich praktickým dopadem na současnou výuku jazyka na základních a středních školách i dalších institucích v ČR i ve světě. Student získá teoretickou oporu pro návaznou přípravu na budoucí povolání učitele jazyka, stejně jako terminologický aparát pro další návazné prohlubující studium, včetně možnosti studovat základní texty v originále. Student též pochopí vztah mezi výukou a její reflexí. Praktická část předmětu se zaměří na analýzu stěžejních kurikulárních textů a jejich konkretizaci v běžné školní praxi (návaznost na předmět Oborová praxe s reflexí).
Témata: Úvodní vymezení pojmů didaktiky cizích jazyků, Terminologie FLE a FLS, Další přístupy k výuce jazyka (FLM, FOS, FOU), Vztah učitel-žák, Pedagogický trojúhelník, Sociokulturní vlivy na výuku FLE, Mezipředmětové vztahy ve výuce jazyků, Historie metod a metodologií, Kontext výuky FLE a FLS ve světe a u nás, Základní dokumenty jazykové výuky ve světě a u nás (SERRJ, RVP)
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
The course allows students to get acquainted with the basic concepts of foreign language didactics (French) and their practical impact on contemporary language teaching in primary and secondary schools and other institutions in the Czech Republic and worldwide. The student will gain theoretical knowledge for further preparation for the future profession of language teacher, as well as terminological apparatus for further in-depth study, including the possibility to study basic texts in the original. The student will also understand the relationship between teaching and reflection. The practical part of the course will focus on the analysis of core curriculum texts and their concretization in everyday school practice (link to the observations and stay at schools).
Topics: Introductory definition of the concepts of foreign language didactics, Terminology of FLE and FLS, Other approaches to language teaching (FLM, FOS, FOU), Teacher-student relationship, Pedagogical triangle, Sociocultural influences on FLE teaching, Intersubjective relationships in language teaching, History of methods and methodologies, Context of FLE and FLS teaching in the world and in our country, Basic documents of language teaching in the world and in our country (CEFR, RVP)
Cíl předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (30.01.2024)
...
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut (aktivizace obsahů z předchozích přednášek) Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 40 minut (průběžné úkoly, analýza učebnice) Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin (analýza současných i historických učebnic) Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin (plnění skrze MS Teams nebo Padlet)
Seminární práce 10 hodin (konkretizace zvoleného didaktického pojmu v učebnicích jazyka) Příprava na zápočet 5 hodin (shrnutí poznatků, autoevaluace)
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.
MARTINEZ, P. La didactique des langues étrangères. Paris : Collection Que sais-je? PUF, 2018.
BERTOCCHINI, P.,COSTANZO, E. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2. vydání)
Coll. Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.
CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.
CUQ, J.-P. a I. GRUCA. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013.
ROBERT, J.-P. (coll.) Faire classe en FLE – Une approche actionnelle et pragmatique. Paris: Hachette FLE, 2011.
PUREN, C. Histoire des méthodologies d’enseignement des langues vivantes, Paris: Nathan-CLE international, 1988. Révisée en version numérique en 2012 : https://www.christianpuren.com/mes-travaux/1988a/
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Setkání 1-3: Úvodní vymezení pojmů didaktiky cizích jazyků, Terminologie FLE a FLS, Další přístupy k výuce jazyka (FLM, FOS, FOU)
Setkání 4-5: Vztah učitel-žák, Pedagogický trojúhelník
Setkání 6-7: Sociokulturní vlivy na výuku FLE, Mezipředmětové vztahy ve výuce jazyků
Setkání 8-10: Historie metod a metodologií, Kontext výuky FLE a FLS ve světe a u nás
Setkání 11-12: Základní dokumenty jazykové výuky ve světě a u nás (SERRJ, RVP)
Setkání kombinuje přednáškovou a seminární část předmětu do jednoho celku.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
1. Aktivní účast na seminářích, tolerují se max. 3 absence za semestr,
2. průběžné a včasné plnění všech zadaných úkolů,
3. splnění zápočtového testu na min. 70 % úspěšnosti, přičemž na zápočet je vypisován jeden řádný a jeden opravný termín.