PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Četba literárních textů I - OPBF2F113A
Anglický název: French Literature I
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBF4F032A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Je prerekvizitou pro: OPBF2F125A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (02.09.2021)
Seminář četby literárních textů I se soustředí na všestrannou literárně-interpretační práci s vybranými texty významných francouzských autorů probíraného historického období, tedy v základních rysech století 16. s důrazem na století 17. a klasicismus. Práce s literárním textem sleduje jednak pochopení smyslu textu, stylistických a lexikálních specifik klasicismu a poté se zaměří na jeho literárně-vědnou a formální charakteristiku, na estetické a umělecké hodnoty, jichž je nositelem. Prostřednictvím rozboru reprezentativních úryvků se studenti zamyslí nad celkovým ethosem daného díla, jeho místem v dobovém a nadčasovém literárním kontextu i jeho uměleckým poselstvím. Práce v semináři umožní studentům číst a lépe pochopit díla vzdálených historických období, jež jsou ovšem základem moderní, a tedy i dnešní, evropské literatury, jsou součástí literárního kánonu a patří k duchovní výbavě vzdělaného člověka, tedy i budoucího učitele. Základem ke studiu daného literárního období je povinně volitelná PŘEDNÁŠKA Francouzská literatura v historickém kontextu I - OPBF2F133B, již by si studenti semináře Četba literárních textů I měli rovněž zapsat a navštěvovat ji.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (02.09.2021)
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí  a prostřednictvím MS Teams. 
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (02.09.2021)

LAGARDE, A., MICHARD, L. Le XVIe siècle. Le XVIIe siècle. Les grands auteurs français. Anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1998 et autres éditions.

ČERNÝ, Václav.  Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti III. Baroko a klasicismus. Jinočany: H&H, 2005.

D’ORMESSON, Jean. Une autre histoire de la littérature française. Les écrivains du Grand siècle. Paris, E. J. L. édition, 1998. Coll. Librio.

D’ORMESSON, Jean. Une autre histoire de la littérature française. Le théâtre classique. Paris; E. J. L. édition, 2000. Coll. Librio.

ŠRÁMEK, Jiří. Panorama francouzské literatury od počátku po současnost. Brno, Host, 2012 (zvláště kapitoly 5 a 6)

MESNARD, Jean et alli: Précis de littérature française du XVIIe siècle. Paris: P.U.F., 1990.

SABAH, H. Littérature. Des textes en séquences. I, II. Paris, Hatier, 2000.

SABAH, H. Textes et méthodes, 1,2. Paris, Bordas, 1993, 1994.

ŠUMAN, Záviš. "Galantní kultura ve Francii 17. a 18. století", Svět literatury 39, 2009, p. 205-209.

ŠUMAN, Záviš. Melpoména. Praha : Karlinum, 2019.

 BEAUSSANT, Philippe. Le Roi-Soleil se lève aussi. Paris, Gallimard, 2000. Český překlad, Král Slunce také vstává. Praha, UK Pedagogická fakulta, 2012.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (02.09.2021)

Požadavky k zápočtu na konci zimního semestru :

- pravidelná práce v semináři, domácí příprava, aktivní účast při rozboru literárních textů a dílčí úkoly odevzdané během semestru v (prezenční i) distanční výuce

- seminární práce: vypracování (ve francouzštině) 2 "Fiches de lecture" (charakteristika a zhodnocení přečteného díla) - pokyny k vypracování obdrží studenti semináře na začátku semestru

- seznam přečtených literárních děl 17. století tzv. "Liste de lectures" (minimálně 8 titulů beletrie a 2 odborné literatury s vyznačením prostudovaných kapitol), který student předloží examinátorovi

- ústní část: kolokvium, neboli rozhovor nad studentovou seminární prací a seznamem četby. Fiches de lecture nutno odevzdat v tištěné podobě (pokud to situace umožňuje, jinak elektronicky) ke každému termínu stanovenému v SIS alespoň 4 dny před konáním kolokvia. Pozn. tištěná podoba seminární práce je vhodnější pro jazykové a případné obsahové opravy a poznámky examinátora.

Zápočet lze splnit v jednom řádném a jednom opravném termínu.

Souborná zkouška z francouzské literatury 17. a 18. století proběhne společně s předmětem Četba literárních textů II ve zkouškovém období letního semestru.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (02.09.2021)

Seminář je rozdělen do dvou tematických částí:

I. Francouzská renesanční literatura 16. století jako mezník ve vývoji francouzské literatury. Přednáška, Francouzská literatura v historickém kontextu I, zhodnotí vývojové tendence, nové žánry a významné autory tohoto století a jejich podíl na hodnotách a rozvoji evropského humanismu. Seminář se zaměří na četbu a rozbor textů tří stěžejních autorů tohoto období: poezie Pierra ROSARDA, renesanční román Gargantua a Pantagruel François RABELAISe a Eseje Michela de MONTAIGNE. Zaměříme se především na jazykový a literární rozbor forem, postav a motivů, které jsou pro francouzskou literaturu zásadní (např. sonet, esej, ideální krása, utopie, humor).

II.Francouzská literatura 17. století jako vrcholné období klasicismu a propojení umění s monarchií. Přechod od, ve Francii méně vyznamného baroka, k preciozitě a k estetice klasicismu. Základy filozofie racionalismu René Descartesa, Aristotelova Poetika jako východisko klasicistní estetiky, klasicistní tragédie autorů Coerneille a Racina a  tzv. "Velká" komedie respektující klasicistní estetiku Molièra. Moralisté a jejich ztvárnění lidských charakterů. Počátky psychologického románu - Mme de La Fayette.

Seminář sleduje vývojovou linii probíranou na přednáškách Francouzské literatury v historickém kontextu I a pracuje s reprezentativními texty daných autorů.

 I. Francouzská akademie a kodifikace spisovného literárního jazyka - text zakládající listiny. Preciózní román: Mlle de Scudéry "La carte du tendre"; preciózní poezie Vincent Voiture, François Malsherbes

II. Barokní tendence v dramaturgii: moment překvapení a nadpřirozeno. Corneille,  Médée (1635).

III. Filozofický rámec 17. století. Kartesianismus: René Descartes, Discours de la méthode. Jansenismus, Blaise Pascal.

IV.  Formování klasicistní estetiky, Boileau, Chapelain, Académie française. Pierre Corneille, Le Cid (1637)

V. Vrcholné klasicistní tragédie Pierre Corneille, Horace ; Jean Racine Bérénice  versus Pierre Corneille Tite et Bérénice; Britanicus

VI. Racinova koncepce člověka, jeho pojetí antické tragédie - Phèdre et Hippolyte ; psychologie postavy a zničující důsledky milostné vášně

VII. Molière. Klasicistní komedie odrazem mravů soudobé společnosti: Tartuffe, L´Avare, Les précieuses ridicules, Misanthrope, Bourgeois gentilhomme, Dom Juan, Le malade imagianire...

VIII. Moralisté - De La Rochefoucauld, La Bruyrère : nesmlouvavý pohled na lidské charaktery a dvorské pokrytectví - Les Maximes, Les Caractères (úryvky).Jean de La Fontaine a žánr bajky. Les Fables a jejich didaktický potenciál. Blaise Pascal, Lettres provinciales; Pensées (úryvky)

IX. Klasicistní román - Mme de La Fayette, La Princesse de Clève

Četba v originále, případně doporučujeme četbu v českém překladu a poté část díla v originále. Díla vyznačená tučně a kurzívou, jsou základem seznamu četby, který studenti předloží k zápočtu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK