PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Dějiny a kultura Francie v přehledu - OPBF2D131B
Anglický název: History and Culture of France in Summary
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 1
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jiří Hnilica, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Iva Beránková
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)
Le cours offre un panorama de l’histoire de France articulée dans la mesure du possible, avec celle de l’Europe. Il aborde cette vaste « matière » dans un point d’intersection de l’histoire générale (dont les grandes approches seront esquissées), de l’histoire des idées, de la culture et de la littérature, voire des arts.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)

FERRO Marc, Dějiny Francie, Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2006.

DUBY Georges, Dějiny Francie od počátků po současnost, Praha: Karolinum, 2003.

DUBY Georges, Histoire de la France :des origines a nos jours, Paris: Larousse, 1999. 1258 s. ISBN 2-03-750060-2.

DUBY, Georges. Histoire de la France: les temps nouveaux de 1852 à nos jours. Paris: Larousse, 1987. 685 s. ISBN 203720213X

Další relevantní literatura bude probrána na seminářích.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)

Séquences (la traduction suivra sous peu)

 

1) Face à Clio : généralités, enjeux, approches ou « l’histoire des histoires »

2) Trois racines de l’identité culturelle de l’Europe : judaïsme, Grèce et Rome, christianisme  

3) Le long ou le court Moyen Âge ? Repères et traits distinctifs de l’époque (vassalité, chevalerie, croisades, servage, théocentrisme et théocratie, etc.)

4) La France du Moyen Âge ; courtoisie, mysticisme ; cathédrales ; le roman, le gothique. Les Moyens Âges

5) La renaissance : rupture ou continuité ? Notion de changement de paradigme/révolution épistémologique

6) Première modernité à travers son épistémè ; tension entre classicisme, maniérisme et baroque

7) Les Lumières et leur projet d’émancipation ; éveil préromantique et mutations au tournant des XVIIIe et XIXe siècles

8) L’Âge des nations modernes, des révolutions bourgeoises, de l’industrie, du scientisme et de la transformation du rapport entre artiste et société

9) Au crépuscule du XIXe et à l’aube du XXe siècles : entre le sentiment de décadence et l’optimisme de la Belle époque

10) Le cataclysme du 1914–1918 et ses conséquences ; phases de l’entre-deux-guerres

11) La seconde guerre ; l’après-guerre avec ses phénomènes : société de consommation, capitalisme tardif, accélération de l’évolution technologique et culturelle, décolonisation, avènement de la postmodernité…

12) …et le contemporain. Culture de masse et culture d’élite – fossé ou nivellement ? L’ère du « post- ». Tentative de synthèse, questions, controverses, perspectives

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2022)

Studium a znalost doporučené literatury, orientace v historických epochách a jejich dominantních rysech, reflexe hermeneutické a metodologické problematiky přístupů k minulosti v kontextu humanitních věd.

Písemná práce: fundovaná reflexe zvoleného historického problému, jevu, situace z dějin Francie, cca 4 normostrany.

Námět musí být vymezen tak (t.j. ne příliš široce), aby v mezích předepsaného rozsahu umožnil patřičný rozbor a výklad.

N.B. "Fundovaná" znamená: analyticko-interpretativní přístup, podložená argumentace, odkazy na odbornou literaturu s případnými citacemi; ne pouhá kompilace, ne pouhé výčtové a přehledové faktografické řetězce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK