PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky chemie - OPBE4E041A
Anglický název: Introduction on Chemistry Didactics
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 44 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)
Cílem předmětu je charakterizovat didaktiku chemie v soustavě pedagogických věd s diskusí instruktivistického a konstruktivistický přístupu ve výuce chemie. Dalším zaměřením jsou didaktické kategorie v konkretizaci na výuku chemie, a to učení se v chemii, přírodovědnou gramotnost v mezinárodních i národních výzkumech, postoje žáků včetně cest jejich nápravy, kurikulum se zaměřením na chemii, učebnice chemie, ICT ve výuce chemie, výuku přírodních věd/chemie v zahraničí a mimoškolní výuku chemie.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

PACHMANN, E., & BENEŠ, P. (1993). Didaktika chemie (část obecná). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

PACHMANN, E., & HOFMANN, V. (1981). Obecná didaktika chemie. Praha: SPN.

BÍLEK, M. (2003). Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové: Gaudeamus.

ČTRNÁCTOVÁ, H., & BÍLEK, M. (2015). Didaktika chemie. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (pp. 189-224). Brno: Masarykova univerzita. (dostupné v e-versi v Čítárně MUNI).

BÍLEK M. (1997). Výuka chemie s počítačem. Hradec Králové: Gaudeamus.

RUSEK, M., SLAVÍK, J., & NAJVAR, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.

STUCKEY, M., HOFSTEIN, A., MAMLOK-NAAMAN, R., & EILKS, I. (2013). The meaning of ‘relevance’ in science education and its implications for the science curriculum. Studies in Science Education, 49(1), 1-34.

Portály na WWW (např. www.rvp.cz), Chemicko-didaktické časopisecké zdroje

Aktuální publikace a prezentace doporučené a zprostředkované přednášejícími

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

Zpracované portfolio z vybraných tematických celků jako podmínka zápočtu a ústní zkouška – otázky z problematiky témat přednášek s využitím zpracovaného portfolia.

Studijní opory
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

Na kontaktní výuku navazují konzultace a samostudium. Studenti mají k dispozici studijní opory v Moodle.

Odkaz na studijní opory v MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8249 (klíč: "akreditacePPV2020")

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK