Kurs přibližuje studentům realitu výukového procesu v různých typech školských zařízení. Formou společných návštěv základní školy, gymnázia, střední odborné školy nebo učiliště jsou seznamováni s provozem těchto zařízení, s organizačními formami výuky obecně i speciálně pro dějepis. Se seznamováním se školním prostředím pokračují dále individuálně. Mohou si vybrat praxi asistentskou, která spočívá v pomoci učiteli při přípravě, ale i při vlastní realizaci i reflexi výuky, mohou také doučovat slabší žáky v dějepise (či naopak pracovat s žáky talentovanými na dějepis) či asistovat přímo při výuce dějepisu konkrétnímu žákovi. Dále mohou připravovat a opravovat testy z dějepisu a domácí úkoly, pomáhat při dějepisných soutěžích a dalších akcích, které škola pořádá v souvislosti s dějepisem. Konkrétní náplň práce záleží na dohodě s učitelem z praxe a didaktikem z fakulty.
Témata: 1. Úvod do předmětu, cíl semináře 2. Návštěva ZŠ - seznámení s provozem školy, organizací výuky 3. Návštěva ZŠ - organizace a formy výuky dějepisu, náslech, rozbor hodiny 4. Návštěva nižšího stupně gymnázia - organizace a formy výuky dějepisu, náslech, rozbor hodiny 5. Reflexe výukového procesu na ZŠ 6. Návštěva vyššího stupně gymnázia - organizace a formy výuky dějepisu, náslech, rozbor hodiny 7. Návštěva SOŠ - organizace a formy výuky dějepisu, náslech, rozbor hodiny 8. Reflexe výukového procesu na SŠ
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (06.10.2019)
ŠIMONÍK, Oldřich: Začínající učitel.. The Beginning Teacher:(Některé pedagogické problémy začínajících učitelů). Masarykova univerzita, 1995.
DYTRTOVÁ, Radmila: Učitel-Příprava na profesi. Grada Publishing, 2009.
ČAPEK, Robert: Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada, 2015.