PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Audiokniha v teorii a praxi - OPBC4L126C
Anglický název: Audiobook in theory and practice
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / 15 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
Vyučující: Mgr. MgA. Eva Navrátilová
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (19.09.2022)
Tematická náplň semináře se pokusí o základní mnohostranný úvod do studia audioknih - oboru, který se v současné době dynamicky rozvíjí. Jedním z cílů předmětu je zasadit oblast audioknih do teoretického rámce, který zároveň poslouží jako ukotvení pro praktickou část výuky. Audiokniha a s ní spojené pedagogické metody mohou najít uplatnění ve výuce pro širokou škálu věkových skupin, a to jak ve smyslu projektového vytváření audioknihy namluvené žáky či studenty, tak jako jinou formu mediality literárního textu či coby vhodný nástroj pro kompenzaci dětí s SPU (např. dyslexií). V rámci semináře rovněž bude kladen důraz na integraci jevů a pojmů ze studia literatury i jazykovědy (zejm. fonetiky) a jejich převádění do praxe. Účastníci semináře nakonec společně vytvoří jimi namluvenou audioknihu, která bude sloužit pouze pro studijní účely a její případné zveřejnění bude věcí dohody všech zúčastněných stran.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (19.09.2022)

AFFLERBACH, Peter. Handbook of Individual Differences in Reading. Reader, Text and Context. New York: Routledge, 2016.

HAVE, Iben a PEDERSEN, Birgitte Stougaard. Digital Audiobooks. New York: Routledge, 2016.

RAYNER, Keith et al. Psychology of Reading. New York: Psychology Press, 2012.

RUBERY, Matthew, ed. Audiobooks, Literature, and Sound Studies. New York: Routledge, 2011.

STERNE, Jonathan. The Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham: Duke University Press, 2003.

STREET, Seán. The Poetry of Radio: The Colour of Sound. London: Routledge, 2012.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (19.09.2022)

Program semináře bude zahrnovat teoretickou část věnující se pojetí audioknih v odborné literatuře, historii audioknih, postavení audioknih na trhu v ČR i ve světě, výrobním procesům tohoto média či principům čtení nahlas ve srovnání s tichým čtením. Důraz bude rovněž kladen na audioknihu v kontextu budoucího či současného pedagogockého působení studentů. Během celého semestru se budou studenti podílet na výrobě společné audioknihy – od samotného výběru textové předlohy přes její dramaturgické zpracování, režijní konzultace a hlasovou interpretaci až po technické zpracování zvuku v programu Audacity. V rámci úvodního setkání si studenti společně zvolí jednu až dvě profesionální audioknihy, které si všichni poslechnou pro účely společné debaty o těchto konkrétních dílech. Každý ze studentů si také sám zvolí jednu audioknihu, jejíž recenzi odprezentuje svým kolegům.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (18.09.2023)

Aktivní účast na seminářích (max. 1 absence z důvodu blokové výuky, kdy budou pouze 4 setkání), plnění průběžných úkolů spočívajících v hlasově-interpretační práci na textu a poslechu vybraných audioknih (pro každého studenta povinně celkem 3 za semestr). Každý student také během semestru zpracuje a odprezentuje recenzi na jím zvolenou audioknihu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK