PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Učíme (se) recitovat. Didaktika uměleckého přednesu ve výuce literatury - OPBC4L108C
Anglický název: We learn to recite. Didactics of artistic performance in the teaching of literature
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (24.01.2023)
Tematická náplň semináře se pokusí o základní mnohostranný úvod do problematiky uměleckého přednesu. Jedním z cílů předmětu je prohloubit znalosti o této disciplíně na teoretické i praktické úrovni. Absolventi kurzu budou schopni poučeně pracovat se třídou či jednotlivci na jejich recitačních vystoupeních, popř. pomocí uměleckopřednesových metod obohatit výuku literatury a českého jazyka. Seminář bude kombinovat příklady z praxe s jejich teoretickou reflexí – zaměří se na jednotlivé případové studie a rovněž bude klást důraz na vlastní zkušenost studentů coby (budoucích či současných) pedagogů i recitátorů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (24.01.2023)

Disman, Miloslav, Kubálek, Vratislav (1968). Dětský přednes a dramatický projev. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Haller, Miroslav, Jiří Mahen, František Xaver Šalda, Josef Träger a Jindřich Vodák (1970). O recitaci. Ed. Jiří Hraše. Praha: Ústřední dům lidové umělecké tvořivosti.

Hraše, Jiří (1990). Moje práce na přednašečském výkonu. Praha: Středočeské krajské kulturní středisko.

Hůrková, Jiřina (2006). „Téma: Promluva“. In: ed. Jiří Hraše a Jiřina Hůrková. Praha: Akropolis.

Kosíková, Věra (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.

Lukavský, Radovan (2012). Hrachovinová, Marta, ed. a Justl, Vladimír, ed. Sláva slova: texty Radovana Lukavského o umění přednesu. Praha: Akropolis.

Machková, Eva a Vítězslava Šrámková (1981). K problematice práce porot dětského přednesu. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost.

Málková, Iva (2004). „Živé slovo“. In: ed. Vladimír Justl. Praha: Akropolis. Kap. Doporučení zájemcům o přednes.

Mukařovský, Jan (2006). „Téma: Promluva“. In: ed. Jiří Hraše a Jiřina Hůrková. Praha: Akropolis. Kap. O recitačním umění.

Musilová, Daniela (1976). Vedení přednašeče. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost v Praze.

Šrámek, Jan (1972). Interpretační prostředky v uměleckém přednesu. Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy.

Štefánková, Jana a kolektiv (1980). Stati o dětském přednesu. Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy.

Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie; dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Zámečníková, Emilie (2009). Cesta k přednesu aneb průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (24.01.2023)

Seminář se bude zabývat zejm. následujícími tématy: fáze procesu přípravy recitačního vystoupení, umělecký přednes v kontextu odborné literatury, specifika práce s mladšími i staršími recitátory, zařazení uměleckého přednesu do společných hodin literatury X individuální práce s žákem či studentem, organizace školního kola recitační soutěže (přehlídky) a specifika práce porotce (poradce), praktická práce na vlastním přednašečském textu i její teoretická reflexe.

Každé z témat je doprovázeno úkolem, kterému je třeba věnovat i domácí přípravu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (26.01.2023)

·         pravidelná docházka na seminář (max. 2 absence, v odůvodněných případech se lze domluvit individuálně)

·         aktivní účast v hodinách a plnění drobných průběžných úkolů

·         práce na vlastním (krátkém) přednašečském výstupu a ochota s tím pomoci kolegům

·         písemné vypracování reflexe svých zkušeností získaných v semináři (rozsah 1 normostrana)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK