Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (06.02.2023)
Kurs bude sledovat vybrané současné tituly literatury pro děti a mládež, jejich příznačné inovativní rysy i případná ukotvení v tradičním spektru literárních žánrů tohoto pole (k jejich souhrnnému připomenutí bude směřovat úvodní přednáška). Předpokládá aspoň minimální literárně teoretickou orientaci, zvl. rozpoznání základních, klíčových postupů výstavby konkrétního literárního textu, podtrhujících jeho téma. Těžištěm práce tedy bude „pouhé“ pozorné (analytické) čtení, směřující k následné debatě.
Studenti budou pracovat ve skupinách, každá skupina si zvolí konkrétní téma a zpracuje ho v prezentaci/referátu; vedle toho předpokládám četbu dalších minimálně čtyř beletristických textů k dalším tématům, tak, aby se mohla diskuse rozvinout.
Konkrétní rozvrh práce domluvíme při prvním semináři.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (06.02.2023)
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA MOCNÁ D., PETERKA, J. a kol: Encyklopedie literárních žánrů, Praha-Litomyšl: Paseka, 2004 MANDYS P. a kol.: 2 x 101 knih pro děti a mládež : nejlepší a nejvlivnější knihy, Praha: Albatros, 2013 recenze, zvl. in: Tvořivá dramatika http://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html portál iliteratura https://www.iliteratura.cz/
ROZŠIŘUJÍCÍ LITERATURA DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V.: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé, Praha: Libri, 2007 HAUSENBLAS, O.: Grafický román ro děti bez jediného slova, Současnost literatury pro děti a mládež, Liberec: Krajská vědecká knihovna v Liberci, 2017, s. 117-130 K FENOMÉNU JAROSLAV FOGLAR, eds. R. Hamanová, D. Lábusová, Praha: Památník národního písemnictví, 2008 KOPÁL, J.: Literatúra a detský aspekt, Bratislava: SPN, 1970 KUČERA, P.: K problému originality a konvence v poezii pro děti, Současnost literatury pro děti a mládež, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1996, s. 31-37 NEZKUSIL, V.: Studie z poetiky literatury pro děti a mládež, Praha: Albatros, 1983SEGI LUKAVSKÁ, J.: Dětský implicitní čtenář jako klíč k literatuře pro děti?, Česká literatura 65, 2017, č. 1, s. 90-107 ŠMAHELOVÁ, H. Návraty a proměny, Praha: Albatros, 1989 ŠUBRTOVÁ, M.: Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež, Brno: Masarykova univerzita, 2007 ŠUBRTOVÁ M. a kol: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé, Praha: Libri, 2012 URBANOVÁ, S.: Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. (Reflexe české tvorby a její recepce), Olomouc: Votobia, 2004 URBANOVÁ, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury, Olomouc: Votobia, 2003 URBANOVÁ, S.: Konfigurace. Figury a figurace II., Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021 VŠETIČKA, F.: Čtyři hlasy. O kompoziční výstavbě poezie pro děti, Ostrava: Profil, 1989
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (06.02.2023)
Nabídka témat a textů (pouvažujte o ní, některá témata můžeme pozměnit, některá zcela vyloučit, definitivní program sestavíme při prvním setkání 23. 2. 2023): Kanonický text pro dnešní dětské čtenáře. Alena Ježková: Staré pověsti české a moravské + Alois Jirásek: Staré pověsti české Má smysl číst nesmysl? Šrut Pavel: Potkal Tatar tatarku + nonsensové texty ze zaslaného zásobníku či jakákoli česká nonsensová sbírka poezie, mj. i výbor P.Š.: Veliký tůdle Dnešní uchopení tradičního tématu v poezii. Petr Borkovec: Každá věc má něco společného se štěstím + Jaroslav Seifert: Maminka + zaslaný zásobník klasické poezie Různé podoby a funkce současné obrazové knihy. Tereza Říčanová: Kráva Říčanová (s přihlédnutím k T.Ř.: Kozí knížka) + (příběh bez textu): Shaun Tan: Nový svět Edukace v dobrodružném hávu. Pavel Radosta: Ztracen v zemi mamutů + Eduard Štorch: Lovci mamutů V jednání je rovněž společná návštěva výstavy Pravěk, k tabuli! v Národním pedagogickém muzeu Jana Amose Komenského. Sequel ano, či ne? A proč? Jaroslav Foglar: Chata v jezerní kotlině + Petr Hugo Šlik: Zkáza Jezerní kotliny Postava outsidera jako klíčový činitel výstavby a smyslu textu. Tereza Horváthová: Sydney + Petra Soukupová: Klub divných dětí či Iva Procházková: Soví zpěv (popř. Wolfgang Herrndorf: Čik + Mark Twain: Dobrodružství Huckleberryho Finna) Dystopická fikce a dystopická realita. František Tichý: Rekrut 244 + Ruta Sepetsyová: V šedých tónech Odborníci se přou: je to ještě young adult literatura? Ano, či ne? A proč? Hana D. Lehečková: Poupátka
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (06.02.2023)