PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika sociálně-humanitní pregramotnosti - OPB03N503A
Anglický název: Didactics of Social Science Pre-Literacy
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / 20 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Iva Beránková
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Prerekvizity : OPB03N401A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi a dovednostmi, jak rozvíjet u dětí předškolního věku zájem o poznávání sebe sama, lidí kolem nich a základních společenství (rodina, dětská skupina, třída MŠ). Dále předmět usiluje o to vybavit studenty didaktickými dovednostmi, jak při tomto zkoumání u dětí rozvíjet dovednost klást si otázky, využívat efektivně adekvátní metody (pozorování, dotazování se, porovnávání, apod.) a referovat o svých zjištěních.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Student získá znalosti a dovednosti potřebné k rozvoji sociálně humanitní gramotnosti. Identifikuje související témata a navrhne odpovídající vzdělávací nabídku.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Vyčíslení studijní zátěže:

Celkem 75 h, z toho 24h přímá výuka, 30h plnění dílčích úkolů a studium odborné literatury, 21h příprava na prezentaci vlastního návrhu vzdělávacího celku.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (06.01.2020)

Bravená, N. Transcendování a nové podněty edukace obratu. In Helus, Z.; Bravená, N.; Franclová, M. Perspektivy uči-telství. Praha: Nakladatelství Pedagogické fakulty UK. s. 50–91, 2012.

Brophy, J., & Alleman, J. Children‘s thinking about cultural universals. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2006.

Brophy, J., Alleman, J., & Halvorsen, A. L. Powerful social studies for elementary students. Belmont: Wadsworth Cengage Learning, 2013.

Felcmanová, Alena a kol. Persona Dolls – panenky s osobností. Jak rozvíjet prosociální postoje dětí. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-62

Klusák, M.. Poznávání sociálního prostředí. In Z. Kolláriková & B. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 309–323). Brno: Masarykova univerzita, 2017.

Pupala (Eds.). Předškolní a primární pedagogika (s.363–400). Praha: Portál, 2001.

Stará, J. Od fikce k realitě. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Lipman, M.Thinking in education. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, xii, 2003, 304 p. ISBN 05-210-1225-2

Šmelová, E., Prášilová, M. a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018.

https://www.thephilosophyman.com/free-p4c-resources/eyfs

https://www.thephilosophyman.com/free-p4c-resources/ks1

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Témata:
1) Vývojová specifika dítěte předškolního věku vzhledem k cílům rozvoje sociálně-humanitní pregramotnosti.
2) Poznávání sebe sama v předškolním věku, rozvoj dynamické identity – možnosti, meze, etické aspekty, didaktické přístupy.
3) Poznávání lidí v přirozených společenstvích předškolního dítěte – možnosti, meze, etické aspekty, didaktické přístupy.
4) Kulturní univerzálie a jejich zkoumání – možnosti, meze, didaktické přístupy ke zkoumání kulturních univerzálií (např. bydlení, cestování, oblékání, chování zvířat – velmi dávno, dávno, nyní, u nás a jinde).
5) Filosofie pro děti.
6) Další didaktické programy, přístupy, strategie pro rozvoj sociálně-humanitní pregramotnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Aktivní účast. Prezentace vlastního návrhu vzdělávacího celku pro děti předškolního věku, téma si student volí samostatně dle svého zájmu.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8728 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK