Váš prohlížeč nepodporuje JavaScript nebo je jeho podpora vypnutá. Některé funkce nemusejí být dostupné.
Didaktika VV II - OPB01V162B
Anglický název:
Didactics of Art Education II
Zajišťuje:
Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta:
Pedagogická fakulta
Platnost:
od 2019
Semestr:
zimní
E-Kredity:
2
Způsob provedení zkoušky:
zimní s.:
Rozsah, examinace:
zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst:
neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost:
neomezen
4EU+:
ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Stav předmětu:
vyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Způsob výuky:
prezenční
Poznámka:
předmět je možno zapsat mimo plán povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Anotace -
--- čeština angličtina
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Kurz se zaměřuje se na plánování ve Výtvarné výchově. Diskutuje interdisciplinární potenciál Výtvarné
výchovy v mateřské škole a ukazuje, jak zachovat výtvarné obsahy v integrovaných celcích. Studenti si osvojují dovednost
s ohledem na specifika předškolního věku plánovat výtvarné řady s porozuměním pro jejich logiku a přínos
pro praxi.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
The course focuses on planning in Art Education, on series and projects. It discusses the interdisciplinary potential of Art Education in kindergarten and shows how to preserve visual content in integrated units. Students acquire skills with regard to the specifics of preschool age to plan thematic and methodological units with understanding of their logic and contribution to practice.
Literatura -
--- čeština angličtina
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 2. Praha:
PedF UK a UPM 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 (PedF); 978-80-7101-127-09 (UPM)
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.
KAFKOVÁ, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN
1210-3691
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3
80-7083-660-1
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
SLAVÍKOVÁ, V. ; SLAVÍK, J. ; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001
JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického
výzkumu. Brno: Paido, 2004.
Kafková, H: Plánování výtvarných činností. Praha, UK 2019. Dostupné na:
https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/
https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 2. Praha:
PedF UK a UPM 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 (PedF); 978-80-7101-127-09 (UPM)
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.
KAFKOVÁ, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN
1210-3691
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3
80-7083-660-1
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
SLAVÍKOVÁ, V. ; SLAVÍK, J. ; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001
JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického
výzkumu. Brno: Paido, 2004.
https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/
Požadavky ke zkoušce -
--- čeština angličtina
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Podmínky zakončení: splnění úkolů definovaných v kurzu Moodle.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Examination
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
· Obecné přínosy Výtvarné výchovy a dlouhodobé cíle
· Výchovný a výukový kontext
· Kurikulární dokumenty a jejich slovník
· Tematické, metodické řady a projekty
· Integrace výchov v předškolním vzdělávání – parametry dobré praxe I
· Integrace výchov v předškolním vzdělávání – parametry dobré praxe II
· Práce s vhodnými inspiračními zdroji
· Galerijní a muzejní edukace jako východisko plánování ve Výtvarné výchově
· Hodnocení a pedagogická diagnostika
· Etudy a explorace v MŠ
· Rizikové faktory ve vývoji dětského výtvarného projevu
· Shrnutí hlavních tezí