PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení - ONPP13063
Anglický název: Specific Learning Disabilities in Lessons of Czech Language
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (55)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Neslučitelnost : ONPP13065, ONPP13159, ONPP13201, ONPP13202
Záměnnost : ONPP13042
Je neslučitelnost pro: ONPP13201, ONPP13065, ONPP13159, ONPP13202
Je záměnnost pro: OPNZ0Q118B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch v českém jazyce, přičemž bude zdůrazněn vývojový kontext té které poruchy, se specifiky problémů na 2. stupni ZŠ. Zmíněny budou důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte (včetně sekundárních psychosociálních obtíží), pro postavení v rodině, školní a vrstevnické skupině a pro budoucí profesní a společenské uplatnění. Hlavní pozornost bude věnována jednotlivým poruchám učení v českém jazyce (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) - bude popsán klinický obraz a principy diagnostiky jednotlivých poruch. Hlavní pozornost bude věnována přístupům učitele v hodinách českého jazyka, cizích jazyků a v dalších předmětech, dále toleranci obtíží, hodnocení žáků s SPU a reedukačním metodám. Budou zhodnoceny formy vzdělávání žáků s SPUCH na 2. stupni ZŠ, systém státní i nestátní odborné péče o děti s poruchami učení a chování. Opomenuta nebude ani problematika integrace, současná legislativa upravující vzdělávání žáků s SPUCH a hlavní podmínka integrace - vypracování individuálního vzdělávacího programu pro žáka s SPUCH.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

Cílem kurzu je seznámit posluchače - studenty navazujícího magisterského studia učitelství pro ZŠ a SŠ s problematikou specifických vývojových poruch v českém jazyce - od teoretických aspektů až k otázkám, které vstupují do zajištění vzdělávání žáků s těmito vývojovými obtížemi.

Literatura
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.02.2014)

odborná literatura osová (ls 2014):

• Pedagogika, monotématické číslo "Počáteční gramotnost" 1-2 2012
• Hulme,Ch.  Snowling, M. Developmental Disorders of Language learning and cognition. Wiley-Blackwell 2009.

Odborná literatura základní
KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, mimořádné číslo "Psychologické služby škole", Praha, PedF UK 1996.
MATĚJČEK, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H 1995.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Praha, Portál 2002.
TRAIN, A.: Specifické poruchy chování u dětí. Praha, Portál 1997.
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 2003.

Odborná literatura dílčích otázek
JUCOVIČOVÁ, D.- ŽÁČKOVÁ, H. - SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha : D + H, 2001.
KIRBIOVÁ, A.:Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky, 2000, Portál, Praha.
KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1995. Praha, Dys 1995.
KUCHARSKÁ, A. (ED.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000. Praha, Portál 1997, 1998, 1999, 2000.
MERTIN, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.
MICHALOVÁ, Z: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2001.
NOVÁK, J.: Dyskalkulie : specifické poruchy počítání. Litomyšl, Augusta 1997.
NOVÁK, J.: Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno, Psychodiagnostika 1997.
RIEFOVÁ, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál 1999.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál 2001.
(další odborná literatura - monografie a časopisecké články - bude k jednotlivým tématům doporučována na přednáškách)

Metody výuky
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

Přednášky budou podpořeny prezentacemi. Pro studenty je zřízena studijní opora v Moodle, přístupový kód bude sdělen na první přednášce. Na každé setkání bude zde k dispozici záznam probíraného tématu, informace o literatuře a úkoly pro studenty.

Semináře - práce ve skupinách, samostatná práce studentů dle zadaných kritérií, prezentace vybraných zpracovaných seminárních prací (po skupinách a tématech).

Orientační průzkum v základních školách - dle možností studentů.

Studium odborných pramenů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)

Docházka - max. 3 absence.
Studenti zpracují seminární práci dle zadaných kritérií - individuálně nebo skupinově.
Možná témata seminárních prací vybírají studenti v rámci prvních přednáškových setkání, po dohodě s vyučující mohou také  dohodnout  téma dle svého zájmu ( např. vhodné ve vztathu k absolventské práci). Např. :
1. Dopady specifických poruch učení do jednotlivých předmětů na 2. stupni (dle konkrétní aprobace studenta)
2. Přístupy k žákům s daným typem SPU - modifikace přístupů, metod, hodnocení.
3. Příprava individuálního vzdělávacího plánu pro žáky s SPU.
4. Terénní průzkum v ZŠ - systém péče o žáky s SPU na dané škole (na základě rozhovoru s výchovným poradcem, studiem dokumentace, výroční zprávy školy, webových stránek školy aj.)
5. Terénní průzkum v ZŠ - speciálně pedagogická péče v dané škole (rozhovor s pracovníky školního poradenského pracoviště, se školním speciálním pedagogem, případně psychologem)
6. Terénní průzkum v ZŠ - spolupráce školy a školských poradenských zařízení v oblasti SPU.
7. Terénní průzkum v ZŠ - kazuistika žáka s daným typem SPU, modifikace přístupů k němu v průběhu vzdělávání, intervence ve školním prostředí, IVP
8. Analýza výukových počítačových programů, programů pro kompenzaci specifických obtíží.
9. Překlad cizojazyčného textu k problematice SPU, se vzdělávacím obsahem (nikoli základní teoretické otázky, definice, vymezení SPU aj.)

Ke kurzu jsou k dispozici studijní opory v prostředí Méédle, kde jsou také témata seminárních prací jsou uveřejňována a aktualizována pro příslušný semestr výuky.Rozsah seminární práce: min. 4 normo strany ( u skupinové práce 4 normostrany pro každého studenta) s bibliografickými odkazy a seznamem použité literatury.


Předmět je ukončen písemným testem znalostí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK