PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení - intervence a terapie - ON913022
Anglický název: Specific Learning Disabilities - Intervention and Therapy
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Je záměnnost pro: OPNP1Q148B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Tento kurz bude fakticky rozdělen na dvě části. 1)Jednak se bude snažit postihnout problematiku reedukace specifických poruch učení u dětí mladšího a staršího školního věku a 2) též problematiku SPU na 3. stupni školního vzdělávání, tj. diagnostické a intervenční postupy při práci se středoškoláky. Po úvodním semináři, který bude věnován obecným zásadám náprav specifických poruch učení, možnostem speciálně pedagogické intervence a otázkám prevence SPU, budou těžištěm kurzu oblasti speciálně pedagogické nápravy a konkrétní techniky reedukace specifických obtíží.
Cíl předmětu
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Seznámit studenty s oblastmi reedukace specifických poruch učení, s konkrétními intervenčními postupy při práci s dětmi školního věku a s problematikou specifické intervence u středoškoláků.

Literatura
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

CIMLEROVÁ, P., POKORNÁ, D., CHALUPOVÁ, E. A KOL. Diagnostika specifických poruch učení u středoškoláků. Praha: IPPP ČR, 2007.

MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.

MIKULAJOVÁ, M.; DOSTÁLOVÁ, A. Hláskař. Bratislava: Dialóg, s.r.o. 2004.

NOVÁK, J.: Dyskalkulie - metodika rozvíjení početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000.

POKORNÁ, D.; CIMLEROVÁ, P.; CHALUPOVÁ, E.; RYNEŠOVÁ, R. Diagnostika specifických poruch učení u středoškoláků ? zkouška Tiché čtení. In: Kucharská, A.; Chalupová, E. (Eds.) Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005. Praha: IPPP ČR, 2006, s. 80-82.

POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

SINDELAROVÁ, B.Předcházíme poruchám učení. Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996.

SINDELAROVÁ, B. Deficity dílčích funkcí. Bratislava: Psychodiagnostika, 2007.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Výstup z předmětu - zápočet.

Studenti zpracují materiálovou práci dle zadání:

- přehled metodických přístupů při reedukaci některé z dílčích funkcí

- přehled metodických přístupů při reedukaci některé z typů SPU

- kazuistika žáka s SPU se zaměřením na intervenci a terapii

- systém poradenské podpory o žáky s SPU na dané škole.

Rozsah práce: 15 normostran

 

Sylabus
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

A) Tematické okruhy zaměřené na intervenci u dětí mladšího a staršího školního věku
I) Specifické poruchy učení, možnosti prevence, možnosti intervence, zásady nápravy, stěžejní oblasti nápravy
II) Techniky nápravy specifických poruch učení v následujících oblastech

  • Náprava percepčních obtíží ve sluchové oblasti bude zaměřena na sluchovou analýzu a syntézu řeči, rozlišování měkkých a tvrdých slabik a sluchovou diferenciaci délky samohlásky.
  • Náprava percepčních obtíží v oblasti zrakové bude postihovat rozlišování figury a pozadí a inverzních obrazců, vždy na různé úrovni obtížnosti vzhledem k cílovým věkovým kategoriím.
  • Náprava obtíží v prostorové orientaci se bude soustředit na vnímání vlastního tělového schématu, na určování směru a rozlišování pravo-levé orientace.
  • Nácvik sekvencí a posloupností bude využívat číselných řad, ustálených posloupností, jakými jsou např. dny v týdnu, roční období atd., instrukcí v určitém pořadí apod.
  • Terapeutické postupy pro nácvik koncentrace pozornosti budou představeny pomocí různých cvičných materiálů užívaných v poradenství, bude též zmíněn program KUPOZ.
  • V rámci nácviku čtení budou studenti seznámeni se základními technikami užívaných u dětí se specifickými obtížemi, tj. s technikou čtení s okénkem, s metodou dublovaného čtení a s metodou globálního čtení.
  • Postupy nácviku psaní budou reflektovat cvičení na uvolnění ruky, správného držení psacího náčiní a využívání grafomotorických cvičení. Pro odstraňování dysgrafických obtíží u starších dětí budou zmíněny možnosti nácviku sklonu a velikosti písma. Stručně bude představen i grafomotorický program Dr. Y. Heyrovské.
  • Problematika odstraňování specifických matematických obtíží bude vycházet především z reedukačních materiálů J. Nováka (Tobiáš 2000). Bude zaměřena na prostorovou orientaci, rozvíjení představy množství prvků a představy číselné řady, z níž pak vycházejí základní matematické operace.

III) Vybraný tréninkový program pro nápravu SPU: metoda Brigitte Sindelarové - Deficity dílčích funkcí

B) Tematické okruhy 2. části kurzu zaměřené na intervenci u středoškoláků:
I) Specifické poruchy učení v adolescenci a dospělosti (projevy, diagnostika,?)
II) Přístup k problematice SPU na střední škole ? v ČR a ve světě (vývoj, právní úprava,?)
III) Student s SPU na střední škole ? přijímací zkoušky, studium, maturitní zkouška, atd.
IV) Možnosti speciálně pedagogické intervence
V) Možnosti psychologické intervence
VI) Specifika profesní orientace žáků a studentů s SPU
VII) Kazuistiky

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Kurz Specifické poruchy učení: intervence, terapie navazuje na kurz Specifické poruchy učení a chování. Kurz Specifické poruchy učení: intervence, terapie bude reflektovat znalosti o problematice specifických poruch učení a diagnostice, neboť bez znalostí problematiky SPU a kvalitní diagnostiky konkrétních obtíží nelze vhodnou intervenci připravit. Proto je kurz nabízen až studentům ve 2. ročníku.

Předpokládáme, že si budou předmět volit zájemci o poradenskou specializovanou stáž, proto bude také vhodné dávat studentům informace, jak mají na odborných pracovištích, která se věnují diagnostice, intervencím či nápravám specifických poruch učení, svou praxi realizovat a čeho si mají všímat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK