PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kazuistický seminář - ON913015
Anglický název: Case Study Seminar
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Prerekvizity : ON913002, ON913010
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Prostřednictvím analýzy případů naučit studenty pracovat s konkrétními daty a nacházet souvislost mezi teoretickými poznatky a reálnými případy.

Sylabus
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Kazuistická studie je intenzivní hloubková studie konkrétního člověka a jeho situace/problému, konkrétní skupiny nebo situace. Nejčastěji se používají v medicině, psychiatrii, klinické psychologii i poradenství (ale v sociologii nebo ekonomii, marketingu apod.). V psychologii jsou známy práce, založené na případových studiích, které se staly východiskem k významným teoriím (například S. Freud: případ Anny O. nebo malého Hanse, studie vlastních dětí Jeana Piageta a další).

Kazuistická studie umožňuje:

  • zařazení případu do obecnějšího rámce informací o problémech, které se v případu vyskytují;
  • interpretaci zjištěných příznaků daného případu a jejich vzájemných souvislostí;
  • diagnostickou rozvahu a stanovení případných dalších nutných informací pro plné pochopení případu;
  • hledání možností řešení a intervence pomocí odkazů na podobné případy, v závislosti na kon-krétní podobě daného případu a s využitím zkušeností vlastních, ostatních kolegů i vyučujícího.

V tomto semináři budeme používat případové studie:

  • k propojení teoretických znalostí s praktickým využitím
  • k získávání dovedností při analýze a interpretaci konkrétních dat.

Práce v semináři bude založena na analýze případů.

1. První část semestru (cca 3 týdny) bude věnována přípravě následné samostatné práce studentů. Přípravná část bude obsahovat informace o vypracování kazuistiky, diskusi o zaměření výběru pří-padů a cvičné práci s kazuistikou, připravenou vyučujícím.V průběhu této části semináře budou již studenti hledat své případy pro prezentaci a začnou s přípravou kazuistiky.

K vypracování kazuistiky:

a) jak získat data: pozorování, rozhovory, další dg. postupy, studium dokumentace ....

b) rámcová osnova kazuistiky:

(tato osnova je jednou možností, další najdou studenti v připojené literatuře).

1. Uvedení do případu

Klient: věk, pohlaví, rodinné zázemí, aktuální situace (škola, zaměstnání ...), zdravotní stav, sociální vazby, případné obtíže v minulosti, výhledy do budoucnosti - cíle, možnosti, aspirace ....

Popis současného problému: vymezení rámce (kde: ve škole, v rodině, vrstevnické vztahy, v za-městnání...); - všechny známé relevantní příznaky a projevy aktuálního problému: jaké obtíže se vyskytují, chování, projevy emocí, aktuální vztahy s okolím - konflikty atd.; - výsledky diagnostic-kých šetření.

2. Analýza případu:

  • kde jsou možné příčiny klientových problémů - doložit; - jakou diagnózu lze stanovit a proč - uvést, jaké důvody vedly ke stanovení diagnózy; sladění klientových symptomů s uvažovanou dia-gnózou. V této části zpracování případu je třeba se opřít o teoretické znalosti, vztahující se k typu problému a dále o studium odborné literatury.

3. Návrh intervence:

  • co by bylo možno udělat k řešení problému, co by pomohlo?

2. Práce se cvičnou kazuistikou:

Kazuistika, kterou připraví vyučující, bude studenty analyzována v malých skupinách. Kromě popi-su případu podle rámcové osnovy bude obsahovat návrh postupu při analýze případu i otázky, na které by studenti měli hledat odpověď. Výsledek analýzy budou skupiny prezentovat a obhajovat v následné diskusi.

Po této úvodní části bude práce v semináři pokračovat případovými studiemi, které zvolí a připraví studenti. Volbu případu a jeho přípravu prokonzultují s vyučujícím.

Zápočet bude studentům udělen na základě

a) prezentace případu v semináři

b) aktivního podílení se na diskusích o případech ostatních studentů

c) pravidelné docházce do semináře.

ZAČLENĚNÍ KURZU

Kazuistický seminář slouží ve výuce několika účelům. Jedná se o jistě o nabývání znalostí - vědo-mostí, významnější je však nabývání dovednosti pracovat s reálnými daty konkrétních případů, aniž vystavujeme jedince, jehož případ studujeme, riziku, že řešením případu studenty utrpí újmu. Stu-denti se při studiu případu učí stanovovat klinické/poradenské hypotézy, které lze prověřovat a které mohou vést ke zdůvoděným diagnostickým otázkám nebo návrhům intervencí. Protože jde o rozbor případu v semináři, student musí prezentovaný případ pečlivě připravit, musí být schopen ho sro-zumitelně předložit kolegům, musí být schopen obhájit svoji interpretaci dat a přijmout případnou kritiku. U studentů v auditoriu vyžaduje prezentace případu kritické naslouchání, pozornost k detai-lu, schopnost postihnout podstatné, formulovat otázky atd. Vidíme tedy, že dovednosti, rozvíjené v kazuistickém semináři, jsou obecnější a neslouží pouze k úspěšnému získání zápočtu.

Vazby kurzu:

Oficiální vazby nejsou jasné právě pro obecnější dosah této výuky. Pokud bychom zůstali v oblasti přípravy studentů psychologie (vzhledem k reakreditaci tohoto typu studia), pak lze najít vazby k předmětům klinického a poradenského zaměření.

? V bakalářském programu v modulu EDU by šlo o předměty: Poradenská psychologie, Psycho-logická diagnostika pro učitele a Rodiče, učitelé a děti ve vzájemné interakci. Další předměty by se jistě našly v ostatních modulech, které však nemám k dispozici. Tyto předměty lze považovat za určitý typ prerekvizit, i když tak nebudou označeny - vycházím z toho, že pokud nebudou mít studenti alespoň minimální představu o možných problémech a možnostech jejich rozpoznání, jejich analýza případů bude přes snahu vyučujícího zůstávat na úrovni příběhů ze života z popu-lárních časopisů, nebo se bude muset seminář změnit v paralelní výuku dalších předmětů. Vzhle-dem k tomu, že kazuistický seminář je zařazen až do magisterského programu, není zde problém, pokud jde o studenty oboru psychologie.

? V magisterském programu lze znovu předpokládat vazby na předměty, zaměřené na klinická a poradenská témata, nejspíše takové, které se budou zabývat specifickými problémy - např. SPU, autismus, rodina, stáže (uvádím pouze neúplný výčet), a předměty, věnované diagnostice. Výhle-dově lze také předpokládat, že kazuistický seminář bude studentům užitečný při stážích. (Zde ale může být vazba obousměrná - to znamená, že absolvovaná stáž může studentům přinést podněty pro kazuistiky a vhled do reality z úhlu pohledu odborníka.)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK