PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudebně pohybová výchova - ON2308105
Anglický název: Music-Movement Education
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (25.01.2013)
Předmět zaměřený na hudebně pohybové činnosti a jejich využití ve výuce. Dalším tématem je porozumění metodice C. Orffa i osovjení praktického využívání orffovských nástrojů. Na základě modelového vyučování studenti připravují vlastní výstupy, které jsou následně v hodinách reflektovány. Důraz je kladen na tvořivý přístup k problematice, aktivní zapojení a využitelnost v budoucí praxi.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (19.09.2016)

ZÁKLADNÍ ČESKÁ LITERATURA:

BLAŽEKOVÁ, M. Orffov Schulwerk. Principy a adptácia. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Pedagogická fakulta, 2011.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III.  Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny.Praha : Muzikservis, 1996.

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha : Portál, 2010.

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Comenium musicum.  Praha : Editio Supraphon, 1987.

 

ROZŠIŘUJÍCÍ ZAHRANIČNÍ LITERATURA:

JUNGMAIR, U. E. Das Elementare. ZurMusik- undBewegungserziehungimSinne Carl Orffs. [Elementare. K hudební a pohybové výchově v duchu Carla Orffa.] Mainz : Schott, 2003.

KEETMAN, G. Elementaria. ErsterUmgangmit dem Orff – Schulwerk. [Elementaria. První setkání s OrffovýmSchulwerkem.]Stuttgart : ErnstKlett, 1970.  

KELLER, W., REUSCH, F. Orff Schulwerk. Einführung in "Musik für Kinder". Grundlagen und Ziele des Orff-Schulwerks. [Orffův Schulwerk. Úvod k "Hudbě pro děti". Základy a cíle Orffova Schulwerku] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954. 

KUGLER, M. (Vyd.) Elementarer Tanz - Elementare Musik. Die Günther-Schule München 1924 bis 1944. [Elementární tanec - elementární hudba. Günther-Schule München 1924 do 1944.]  Mainz : Schott Musik International, 2002. 

KUGLER, M. Die Methode Jaques-Dalcroze und das Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Bewegungsorientierte Konzeption der Musikpädagogik. [Metoda Jaques-Dalcroze a Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Pohybově zaměřené koncepce hudební pedagogiky]  Frankfurt am Main : Peter Lang, 2000. 

ORFF, C. Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Rhythmisch-melodische Übung. [Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Rytmicko-melodické cvičení.] Mainz : B.Schott's Söhne, 1933. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder I. Im Fünftonraum. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti I. V pětitónovém prostoru.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1950.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder II. Dur: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti II. Dur: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1951. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder III. Dur: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti III. Dur: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder IV.Moll: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti IV. Moll: Bordun - stupně.] Mainz  : B. Schott´s Söhne, 1953. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder V.Moll: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti V. Moll: Dominanty.] Mainz  : B. Schott´s Söhne, 1954.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (19.09.2016)

Požadavky k zápočtu:

·         Aktivní účast na semináři (docházka 80%)

·         Aktivní řešení zadávaných problémových úloh z probíraných oblastí (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů)

·         Praktické provedení modelového výstupu v kontextu vyučovací hodiny. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj.

·         Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%)

 

Kritéria pro hodnocení výstupu jako nedostatečného:

výstup je prostředkem k učení, nikoliv k přímému hodnocení studenta, přesto je vyžadována určitá úroveň. V případě nedostatečného výstupu je dle časových možností studentovi umožněna oprava. Nedostatečný výstup však může být důvodem k neudělení zápočtu.

  • nepřipravenost výstupu
  • nedodržení probrané látky (např. metodiky nácviků)
  • student není schopen zazpívat píseň či ji jinak reprodukovat melodii (píseň buď složitá lidová či odpovídající dětská umělá)
  • Popisný pohyb namísto elementárního tance či pohybové kompozice
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK