Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (26.01.2017)
Obor předmatematická výchova, rozvoj prostorové a rovinné orientace, paměti, stimulace tvorby a zpracování představ o tvarech reálných objektů, jejich polohách, velikostech, vzájemných polohách, jejich změnách, vnímání symetrií, počátky pojmotvorného procesu, na kterém bude stavět školní geometrie, rozvoj jazyka, proces simplifikace, různé druhy transformací.
Seminář se opírá o konektivní didaktické struktury připravující dítě na školní matematiku.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Obor předmatematická výchova, rozvoj prostorové a rovinné orientace, paměti, stimulace tvorby a zpracování představ o tvarech, jejich polohách, velikostech, vzájemných polohách, jejich změnách, vnímání symetrií, počátky pojmotvorného procesu, na kterém bude stavět školní geometrie, rozvoj jazyka, proces simplifikace, různé druhy transformací.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Cílem předmětu je vytvořit základní představu o Předmatematické výchově v mateřské škole, případně doplnit témata, která chyběla ve studiu učitelství pro mateřské školy, v oboru učitelství pro 1.st. ZŠ, v oboru předškolní pedagogika, speciální pedagogika či oboru vychovatelství.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Cílem předmětu je vytvořit základní představu o Předmatematické výchově v mateřské škole, případně doplnit témata, která chyběla ve studiu učitelství pro mateřské školy, v oboru učitelství pro 1.st. ZŠ, v oboru předškolní pedagogika, speciální pedagogika či oboru vychovatelství.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (26.01.2017)
Časopisy Pastelka a Moje pastelka 1990-2003 Kaslová, M. Předmatematické představy v mateřské škole RAABE Kaslová, M. Vývoj dětské stavby Sopardová Otestujte své dítě Kuřina, F. a kol. Svět čísel a tvarů Oprapravilová Rok v mateřské škole 5x Filip Těšíme se do školy Petr a Hanka jdou do školy Rok v mateřské škole Šimonovy listy Dále aktuální literatura dle potřeb na semináři.
Seminář podpořen texty na Moodlu.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Časopisy Pastelka a Moje pastelka 1990-2003
Kaslová, M. Předmatematické představy v mateřské škole RAABE
Kaslová, M. Vývoj dětské stavby
Sopardová Otestujte své dítě
Kuřina, F. a kol. Svět čísel a tvarů
Oprapravilová Rok v mateřské škole
5x Filip
Těšíme se do školy
Petr a Hanka jdou do školy
Rok v mateřské škole
Šimonovy listy
Dále aktuální literatura dle potřeb na semináři.
Metody výuky -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Přednáška s prvky dílny.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Přednáška s prvky dílny.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2009)
ústní ZK (dvě otázky: jedna dle výběru studenta, druhá dle toho, kterou otázku vytáhne z nabídky )
Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Dítě a prostor (pozorování statického a dynamického okolí, dítě jako aktér).
Rozdíl mezi světem prostoru a světem roviny.
Cesta od porovnání a poměřování k základům míry (hry).
Zvětšování a zmenšování jako procesy k pochopení reprodukce na bázi shodných zobrazení.
Vývoj stavby.
Rozvoj jazyka jako nástroje pro orientaci v prostoru (předložky, příslovce, slovesa).
Poznávání tvarů předmětů (hmat, zrak, manipulace, tvorba modelování, odléváním, odkrajováním a podobně),
identifikace tvarů, možnosti pohybu jednotivých předmětů.
Rozvoj pravo-levé orientace, jeho úskalí (včetně blokujících aktivit), diskutabilní prvky v současné diagnostice.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Dítě a prostor (pozorování statického a dynamického okolí, dítě jako aktér).
Rozdíl mezi světem prostoru a světem roviny.
Cesta od porovnání a poměřování k základům míry (hry).
Zvětšování a zmenšování jako procesy k pochopení reprodukce na bázi shodných zobrazení.
Vývoj stavby.
Rozvoj jazyka jako nástroje pro orientaci v prostoru (předložky, příslovce, slovesa).
Poznávání tvarů předmětů (hmat, zrak, manipulace, tvorba modelování, odléváním, odkrajováním a podobně),
identifikace tvarů, možnosti pohybu jednotivých předmětů.
Rozvoj pravo-levé orientace, jeho úskalí (včetně blokujících aktivit), diskutabilní prvky v současné diagnostice.