PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence syndromu vyhoření - OKNZ1Q028B
Anglický název: Prevention of Burnout Syndrome
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:5/0, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P003A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
Předmět se věnuje profesní náročnosti a výskytu stresu v učitelství. Učitelství coby pomáhající profese vykazuje vysokou míru zátěže a stresu, který může při dlouhodobé silné expozici vést ke vzniku syndromu vyhoření. Cílem předmětu je seznámit studující jednak se stresory přítomnými v učitelství, s profesními nároky a dilematy a jednak s možnostmi jejich úspěšného zvládání a řešení, a to na úrovni jednotlivců, škol i resortu. V předmětu studujícím budou nabídnuty jak teoretické a empirické poznatky o učitelském stresu a syndromu vyhoření, tak příležitosti k poznání vlastních slabin při zvládání profesní náročnosti a k praktickému nácviku efektivních strategií. Předmět bude tvořen 5-6 setkáními, které se budou rovnoměrně věnovat představeným třem blokům. Ke každému setkání studující budou mít prostřednictvím platformy Moodle zadánu odbornou četbu a úkol praktického charakteru. Na setkání budou systematizovány teoretické a empirické poznatky o tématu a zejména prezentovány a diskutovány praktické úkoly. Předmět zahrnuje tři základní bloky: 1. Stres a zdroje stresu v učitelství - V prvním bloku bude charakterizován stres a popsány jeho projevy. Stres je v kurzu uchopován prostřednictvím Hobfollovy teorie zachování zdrojů a je definován prostřednictvím narušení rovnováhy organismu. Toto pojetí bude porovnáváno s dalšími přístupy. V prvním bloku bude také pozornost věnována klasifikaci příčin učitelského a obecně pracovního stresu, které vyplývají z českých i zahraničních výzkumů. Vedle generalizujících klasifikací bude ukázána individuální povaha stresorů. Studující budou prostřednictvím autodiagnostických technik mapovat vlastní profesní zátěž. Vyústěním prvního bloku bude představení syndromu vyhoření.; 2. Zvládání stresu - V druhém bloku budou představeny strategie zvládání stresu neboli copingové strategie, kterými jedinec reaguje na přítomný stres a usiluje o znovuobnovení rovnováhy organismu. Studující budou seznámeni s různými typologiemi copingových strategií a s empirickými výzkumy, které mapovaly využívané strategie zvládání učitelského stresu. Copingové strategie budou rozlišovány s ohledem na to, zda vedou k dlouhodobě úspěšnému zvládání stresu, tj. snižování jeho celkové míry. Za pomoci existujících dotazníků a dalších sebereflektujících metod budou studující vybízeni ke zmapování osobně preferovaných copingových strategií.; 3. Prevence syndromu vyhoření - Ve třetím bloku bude prezentován komplexní systém prevence učitelského vyhoření, který zahrnuje aktivity na úrovni jednotlivců, na úrovni učitelských sborů a škol a na úrovni školského systému. Pozornost bude věnována také možným intervencím v případech, kdy již došlo ke vzniku syndromu vyhoření.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

KOHOUTEK, R., ŘEHULKA, E. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví. 2001, 21, 105-117.

LAZARUS, R. S. Coping theory and research: past, present, and future. Psychosomatic Medicine. 1993, 55, 234–247.

MAREK, T., SCHAUFELI, W. B., & MASLACH, C. Professional burnout: Recent developments in theory and research. Routledge, 2017.

SMETÁČKOVÁ, I. et al. Syndrom vyhoření a jeho souvislosti u vyučujících na českých základních škol. Českolovenská psychologie. 2019, 4, 386-401.

STOCK, C. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing a. s., 2010.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

Zápočet bude studujícím udělen na základě docházky (tolerována je jedna absence), kvality splněných úkolů (úkoly musí být odevzdány v Moodlu) a aktivity na seminářích.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

Kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7817

Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná, doporučená literatura, aplikační úkoly, eventuálně i nahrávky přednášek. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK