PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etnické minority ve škole - OKNZ0Q134B
Anglický název: Ethnic Minorities in Schools
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Prerekvizity : OKNZ0Q102A
Záměnnost : ONPP13047
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (30.05.2019)
Kurz se zaměřuje na problematiku minorit ve škole. Zaměřuje se na kontexty, které ovlivňují dětství lidí jiné etnicity, na situaci ve škole a její potenciál pro sociální mobilitu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (30.05.2019)

Cílem kurzu je zprostředkovat vědění o kulturní diverzitě a jejích efektech v oblasti školství, porozumět etnicitě jako aspektu vnější diferenciace populace a dokázat reflektovat vlastní zkušenost s jinými.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (30.05.2019)

Bittnerová, Dana – Doubek, David – Levínská, Markéta. 2011. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK.

Gellner, Arnošt. 1993.  Národy a nacionalismus. Praha: H+H.

Hadj Mousová, Zuzana. 2009. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o.

Kostelecká, Yvona- Hána, David - Hasman, Jiří 2017 Integrace žáků  - cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK. 

Morgensternová, M. - Šulová, L.: Interkulturní psychologie.Praha, Karolinum 2009.

Průcha, J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.

Stuchlíková, Iva - Vokrojová, Nela 2013. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků- specifikum vietnamské kultury. Pedagogika 63 (1), s. 5 - 24. 

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (30.05.2019)

Frontální výuka kombinovaná řízenou diskusí na základě zadané četby, využívání videa.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (30.05.2019)

Účast na kurzu, aktivní participace v hodině, seminární práce. V případě nemoci v den výuky je v odůvodněných přípacech možnost  práce se studijními oporami a ověření studia formou písemné zpětné vazby.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (30.05.2019)

Témata pro přímou výuku

1. Podstata etnické a kulturní diverzity ve společnosti

2. Strategie řešení etnické a kulturní diversity - integrace

3. Situace minorit v ČR

4. Pozice minorit ve škole 

5. Národnostní školství

6. Strategie řešení sociokulturních handicapů

7. Imigranti - Specifická situace rodiny dítěte migranta

8. Významné skupiny migrantů a jejich profil s ohledem na pozici žáka ve škole

9. Romové v české společnosti

10. Romové v české škole - etnizace x specifická zkušenost

11. Programy posilující multikulturní postoje

12. Postoje učitelů vůči žákům z minorit

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (30.05.2019)

Seminární práce má reflektovat situaci jedince z měnšiny v majoritní škole. Rozsah minimálně 3 strany (řádkování 1,5, Calibri 11, běžně naformátovaná strana), případná titulní strana seminární práce se nepočítá do zadaného rozsahu. 

Z hllediska obsahu může mít seminární práce dvě podoby, student si vybírá jednu.

1. popis a reflexe situace žáka  z menšiny ve škole. Kazuistika žáka, jeho vzdělávací trajektorie, poskytnuté studijní opory a zhodnocení těchto studijních opor, založeno na studiu školní dokumentace, rozhovoru s učiteli a žákem

2. reflexe situace jedince z menšiny, založeno na rozhovoru s jedincem, který se ve škole ocitl v situaci etnické minority. 

 

Zadání práce = výzkumná otázka:

Do jaké míry situace příslušníka minority ovlivnila jeho zkušenost se školou majority?

1.             Chápe svůj původ jako znevýhodnění x výhodu?

2.             V jakých oblastech je identifikuje, tedy kde odlišný původ představoval problém?

3.             Kde byste Vy viděl/a onu bariéru danou odlišným původem?

4.             Shoduje se jeho a Vaše perspektiva, v případě, že ne, čemu toto přičítáte?

Metodologie:

Kvalitativní výzkum technikou polosrtukturovaného, v krajním případě strukturovaného rozhovoru.

Vzorek:

Příslušník etnické menšiny, který realizuje či absolvoval studium v rámci majoritního vzdělávacího systému (věk, pohlaví, menšina, lokalita, doba příchodu rodiny do ČR x autochtonní menšina, místo a čas výzkumu)

Etika:

·               představení projektu: V rámci kurzu EMvČŠ  Tvoje zkušenosti se školu.

·               anonymizace dat

·               nestigmatizovat informátora

 

Okruhy otázek resp., vhodné otázky pro rozhovor s příslušníkem z menšiny o jeho zkušenosti ze vzděláváním v systému majority.

 

1.     Životní příběh informátora. (Vzdělání rodičů, původ, zaměstnání – doplnit v závěru rozhovoru)

2.     Kolik let ti bylo, když si nastoupil do české školy?

3.     Co si vybavíš, když slyšíš slovo škola?

 

1.     Oblast sociálních vztahů:

Jací byli tví spolužáci? Jakou si měl pozici v rámci kolektivů? Co si obdivoval na druhých, co oni na tobě? Co ti vadilo na druhých? Co jim na tobě? Proč?

Podle čeho sis vybíral kamarády a přetrvala kamarádství dosud?

Vzpomínáš si na své učitele? Jací byli?

Měl si v době, když si chodil do školy, někoho, na koho ses mohl obrátit, když byl problém?

 

2. Proces učení

Bavila tě škola a co tě bavilo?

Jak ti to šlo ve škole? Proč si myslíš, že tomu tak bylo?

Nejoblíbenější předmět a proč? Neoblíbený a proč?

Co ti dělalo ve škole problémy?

Přistupovali učitelé ke všem žákům stejně? Když ne, podle čeho dělali rozdíly?

Pamatuješ si na nějakou situaci, která se tě vyloženě dotkla ve škole? Neříkal učitel, učebnice něco, co bylo pro tebe nepříjemné, naštvalo tě to?

Máš nějaký silný zážitek ze školy, na který jsi nezapomněl?

Dozvěděl ses někdy ve škole něco o kultuře svých rodičů?

Kde ses o ní dozvěděl? Je to pro tebe důležité?

Měl jsi možnost o ní naopak mluvit ty? Jaký to bylo? Vytvářel jsi s jiný příležitosti abys o ni mohl mluvit. Proč?

Mimoškolní aktivity, které chtěl rozvíjet a které rozvíjel a proč? Podpora rodiny, vzory – rodina, kamarádi…)

Zvládání jazyka a peripetie jeho učení.

Měl jsi nějaké kázeňské problémy, nebo spíš tvoji spolužáci měli problémy s kázní – jaks to hodnotil?

K čemu ti byla či bude škola?

Volba povolání, následných škol – plánovaná a reálná a proč?

3. Rodina

Postoje rodiny k jeho vzdělávání?

Intervenovali a jak? (chodili do školy, volali, kupovali pomůcky, platili doučovatele)

Kontakt rodiny se školou a hodnocení efektů tohoto kontaktu.

Co by rodiče chtěly, aby vystudoval? Jak hodnotí jeho volby?

Byly pro něj rodiče motivací, učil se někdy proto, aby rodiče měli radost? Kdy?

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (30.05.2019)

Vz přiložené soubory.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK