Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
Studenti se v rámci předmětu seznámí s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňské přestupky a jejich různorodými projevy. Budou také analyzovány příčiny, resp. faktory, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Budou nabídnuty různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (14.05.2019)
In this course students get acquainted with different educational institutions and then plan and implement their practice in a selected educational and training facility. They are able to do that by the theoretical knowledge gained during previous studies and past experience. They process a portfolio of the aims of their practice, a description of the institution and a detailed description and reflection of their pedagogical activities.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Studující s využitím znalostí v oblasti rizikového chování posoudí a analyzuje modelové situace vybraných projevů nekázně, rizikového chování v dnešní škole, navrhne vhodný postup řešení a odpovédající možnost prevence.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Using knowledge in the field of risk behavior, students will assess and analyze model situations of selected manifestations of indiscipline, risk behavior in today's school, propose a suitable solution and appropriate prevention.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (28.01.2022)
zadání úkolu a další informace budou vloženy v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7405
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.01.2021)
Požadavky k zápočtu:
vypracování zadaných úkolů (analýza konkrétního školního řádu) s vlastním komentářem s využitím odborných poznaků.
prostudovaná odborná literatura (1 publikace ze seznamu studijní literatury).
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
Credit requirements: elaboration of assigned tasks (analysis of specific school rules). studied literature (1 publication from the list of study literature).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
1. Kontexty problémového chování dětí a dospívajících.
2. Přístupy ke studiu problémového chování.
3. Typologie výchovných problémů v současné škole.
4. Příčiny výchovných problémů.
5. Prevence a řešení vybraných výchovných problémů.
6. Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení výchovných problémů dětí.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (14.05.2019)
1. Contexts of problem behavior of children and adolescents. 2. Approaches to the study of problem behavior. 3. Typology of educational problems in contemporary school. 4. Causes of educational problems. 5. Prevention and solution of selected educational problems. 6. Cooperation between school and family with other institutions in solving educational problems of children.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (07.02.2023)
Podmínkou absolvování předmětu je vypracování zadaného úkolu.
Zadání úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu Rozveďte odpověď na otázku, co považujete za stěžejní bod školní kázně. Jiná formulace úkolu: Co (Vám) brání v zajišťování a budování zdravé kázně ve škole? K vypracování úkolu nepoužívejte řádnou literaturu.
Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer)